Växelproblem

Det bor ett troll här inne någonstans!
-
Jag har alltid tyckt att jag är ganska teknisk och händig. Men varför ska detta då vara så svårt? Har brottats med problemet i någon vecka nu och det börjar gå mig på nerverna.
Det är på dom tre största klingorna jag får problem, kedjan väljer inte en klinga konsekvent utan hoppar lite emellan som den känner...
Har gjort allt enligt boken tycker jag, växelörat är rakt, vajrarna är inte gamla eller slitna. Även ändlägena är ställda enligt manualen och avståndet mellan klinga och växelförarens kjedjehjul är inte stort. Det bara måste vara något jag inte känner till / missat. Så om någon vet bättre tar jag mer än gärna emot en "vägvisare"!
Har idag finjusterat lite till och ska försöka hinna testa i en backe under veckan. Det är ju så j-vla retligt att missa dom där viktiga växlarna i vissa motlut. Förvisso får jag ju kasta i en högre växel och köra så det ryker istället och det gynnar väl benmusklerna i slutänden antar jag, men irriterande är det. Annars blir det till att uppsöka byns cykelmekare, men jag tycker att man borde reda ut det där på egen hand!?
//Nilsson

Kommentarer
Postat av: Anonym

inte ens cykelmekarna får rätt på det där problemet! det är här för att stanna lillebror...

2011-04-19 @ 06:22:20
Postat av: Martin A

Kan vara så att kassetten är ojämt sliten. Om du kör mycket på de mindre dreven slits de och kedjan jämt men de tre sörsta dreven inte slits lika mycket.

2011-04-19 @ 11:08:33
Postat av: Nilsson

Hej Martin, och tack för tippset!

Jag ska titta närmare på detta. Iof är varken kassett eller kedja körda mer än knappt en säsong, men man vet ju aldrig?

2011-04-19 @ 11:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0