Med ben som stockar

På tunga ben trampade jag mig upp längs Italienska vägen.
Det har varit en underbar dag här i Skåne, runt nollan, stilla och strålande sol. I förmiddags tittade vi på damernas cxtävling i St Wendel, skymtade Åsa Erlandsson ett par gånger. Det står inga tider i resultatlistan för Åsa och Karin Aune, kanske blev de avplockade? Efter det fick man iallafall lust att cykla själv också. Sagt och gjort, Andreas plockade av min cykel från trainern och jag trampade iväg. De kändes riktigt tungt hela vägen, benen var som stockar, men kul var det ändå! Blev omcyklad längs vägen av en snubbe på helvit mtb...
Kom hem lagom till starten för herrarna. Roligt att se Emil Lindgren komma i mål på 26:e plats, han och de andra svenskarna hade ju de högsta startnumren! Inga tider på Darvell eller Westergren dock.

Kvällens outfit

Så var denna dagen snart avklarad. Jag började morgonen med att packa bilen full med wellpapp, frigolit och granbarr och stack iväg till tippen. Uppenbarligen var det fler än jag som hade samma tanke - där var minst sagt gott om folk! Innan vi skaffade hus hade jag i stort sett aldrig varit på soptippen, men sedan ungefär sex år tillbaka har jag spenderat mången lördag med att köra ett flertal lass dit. Vi har renoverat en del, rivit väggar och brutit upp golv osv, och det har vissa dagar resulterat i att vi fått köra både tre och fyra vändor. Så nu känner man sig riktigt hemma där och personalen vinkar glatt när vi kommer farandes, trevligt :)
Det där med renoveringen har halkat lite åt sidan den senaste tiden. Nu mera cyklar vi så huset nästan förfaller, har en del hål i både golv och väggar som måste åtgärdas... coolt. Som synes på bilden nedan borde vi nog göra något åt vår trappa också, men vad gör det om hundra år?
Cykelhjälm, cykeltröja och jeans. Perfekt kvällsoutfit.

Vad var det jag sa

Inte ens butikspersonalen har fattat att det är samma tidning. Gamla numret står kvar och nya anonyma CYKELtidningen Kadens hamnar längst bak i tidningshyllan.
tidningsstället
Nu har helgen börjat för min del. Slutade tidigt idag och har handlat lättlagad, god mat och några smarriga ostar till kvällen. Känner inte för att stå vid spisen allt för lång tid i kväll så det får bli lite diverse smårätter och tilltugg - bufféstyle :) Tycker att det är mysigt att sitta och äta länge och snacka över ett glas vin, det passar bra en fredag.
Nu ett litet tips: Passa på att hugga ved när det är kallt. Har hunnit klyva några vedträn idag och jag kan informera om att det är helt optimalt att göra det när det är minusgrader och veden har legat ute. De nästan delar sig själva när de är kalla, superbra!

CX World Championships St. Wendel 2011

UCI CYCLOCROSS WORLD CHAMPIONSHIPS
Morning på er,
I helgen 29/1 - 30/1 går VM i cyclocross i St. Wendel av stapeln. Banan verkar riktigt lerig om jag har förstått våra svenska kämpar som är på plats. Dom hoppas dock att det ska frysa på!
För er som vill se tävlingarna live finns här en länk:

TippTripp

Torsdag morgon = dags att börja planera för helgen! Vi har redan satt upp ett delmål och det är en tripp till tippen. Har lite julgransrester och en del ikeakartonger som svämmar över källaren. Inte det roligaste man kan tänka sig, men då dom bara håller öppet när man själv jobbar på vardagarna så får det bli en lördagssyssla.
Här om dagen skaffade vi hem nya numret av CYKELtidningen Kadens. Ny layout - snyggt, men bakåtsträvaren i mig kommer fram och jag tycker ändå att den gamla "loggan" var bättre, "cykeltidningen KADENS". Nu ser den mer anonym ut i tidningshyllan. Men kanske är det så att fler hittar den när man framhäver ordet cykel mer? Iallafall är innehållet som vanligt intressant och rolig läsning.
CYKELtidningen kadens
Nä, nu ska jag värma på kaffet och göra mig redo för dagens prövningar
(Redigerat kl. 20.56: var nog lite sömnig i morse... har rättat två stavfel nu.)

Autopilot

Ibland kan den enklaste uppgift visa sig vara omöjlig. Har försökt köpa müsli två gånger idag utan att ens lyckas ta mig in i butiken. Först körde jag på "autopilot" raka vägen hem istället andra gången kom jag faktisk fram till parkeringen, men utan plånbok. Så i morgonbitti blir det gröt till frukost.
Väl hemma ryckte jag tag i mig och stack ut och sprang en snabb sväng. Kändes bra och jag kunde ta i lite extra och spurta hem. Hade egentligen tänkt köra en runda på trainern, men det hanns inte med. Det kanske var lika bra det för det är ju inte helt fel att komma ut och få lite luft istället för att träna inomhus i källaren.
Hade en jättetrevlig kväll igår med mycket cykelsnack och god mat hemma hos två likasinnade cykeltokar. Kommer förhoppningsvis bli en del cyklande tillsammans framöver. Ser fram emot det!
Y säger god kväll

Home Styling

Deluxe Lounge Radio ljuder ur högtalarna i vårt nya rum
Ännu en rokad är avklarad i vårt hus. Har haft en soffa på övervåningen i några år som vi nu bestämde oss för att flytta ner i tv-rummet. Detta förde med sig en del nya inköp och lite möbelflyttande. Riktigt fint blev det och det gav en härlig loungekänsla i hela rummet. Dessvärre fick vi inte plats till Andreas cykel längre så den får numera parkera sig i källaren... (hahaha)
Nu ett erkännande: Jag är lika blond som jag ser ut. Körde Andreas bil idag och jag är inte så van vid den. Man känner inte riktigt av hastigheten lika mycket som i min bil. Korkade jag swichade fram i 120 rakt förbi en fartkamera på en 100väg. Som tur var verkade de inte vara i bruk för det blixtrade inte till... Vet ju hur det ser ut när dom är aktiva efter att A fastnade på bild med en take awaykaffe i näven.
Btw jag var ute och sprang idag. Andreas skulle precis hoppa upp på trainern när telefonen ringde och han fick rycka ut och jobba istället.
Den lilla mörka klumpen på mitten av soffan heter Olsson

Bara vara

bloggande Y
Ooops! Jag hamnade i bloggsoffan istället för på trainern.
Hade egentligen tänkt träna idag, men så blev det inte. När jag väl kommit iväg från jobb och kämpat mig igenom en överbefolkad matvarubutik och slutligen landat i soffan med en kopp så ändrade jag snabbt mina planer. Istället blev det en avkopplande dusch och nu en Carlsberg i skenet av en brinnade eld. Ibland måste man få bara vara, kanske speciellt en fredagkväll. Jag satsar på att köra hårt både lördag och söndag istället!
Imorgon har vi även siktat in oss på ett IKEAbesök... Hörde på morgonnyheterna att denna helg är den helgen när svenska folket är som fattigast, så förhoppningsvis är det inte så vansinnigt mycket folk där.
Nu ska jag gå ut till köket och laga mat med Paolo :)

Daglig dos av smärta

Idag var det dags för en vilodag. Har passat på att unna mig lite hemma-spa med hårinpackning, fotbad och tidningsbläddrande. Andreas hade ryckt med en tidning hem från butiken. Han hittade inget pris på den, men han tänkte att det kunde väl inte vara så farligt. Det visade sig att han lyckats köpa en tidning för 100 spänn!!
Tyvärr har i stort sett all snö försvunnit här och allt har antagit en tråkig gråbrun färg, vilket gör att det är ännu mörkare ute. Riktigt skönt var iaf mitt lilla spa och med "nylackerade" röda tånaglar känner man sig inte lika vintertrött längre. Men ingen dag utan egenåsamkad smärta. Har ju plågat mina ben på trainern tidigare i veckan och idag fick de sig en omgång med epilatorn, vet inte vilket som är värst.
Ett minne blott?
God afton allesammans
//Y

Det som inte dödar det härdar!

Körde ett relativt lätt pass på trainern, men det gick inte så fort som jag trodde. Efter söndagens triumf i backen tänkte jag att dagens runda också skulle gå lika bra, men dagsformen var inte på topp. Nåja, helt slut blev jag iallafall och det är väl det som är meningen! Nån nytta har det nog gjort.
Nu käkar jag banan och lyssnar till Andreas flåsande, alltid lika skönt att ha tränat först och sen bara stå och le när han kämpar sig svettig :)
A & jag

Who's the man?

I'm the man!! Ja, jag lyckades med bedriften att komma före A till toppen - YES! Är faktiskt lite stolt för jag trodde inte att det skulle gå så bra. Jag satsade på att köra på lite tyngre växlar och låg kadens för att ge benmusklerna en rejäl omgång. Det visade sig vara en riktigt bra taktik.
Ska nu passa på att njuta ett tag av segerns sötma :)
//Y

Vad gör man en regnig dag?

Yvonne i full färd med att kränka mig!
Tja, svaret vet ni ju redan när det gäller oss.
Den här bloggen har ju i vinter blivet en dagbok i någon sorts roligt självplågeri för min del. Händer inte så mycket annat just nu som är värt att skriva om...
Körde en lååång uppförsbacke idag, bara motlut på mellan 7-11 grader i över en timme. Hade inte tänkt mig att jag skulle trampa hela vägen upp, men nu blev det ju så. Envis som jag är ger jag sällan upp när jag satt tänderna i en backe. Det blir till en principsak, en personlig vendetta som man bara måste ta. Tyckte jag gjorde bra ifrån mig, låg på ca 80-85 i kadens hela vägen. Pulsen var absolut inga problem heller, snitt blev nog 165 ungefär tror jag.
Kom över krönet, skitglad att jag hade tagit mig hela vägen upp. Rullade ner i mål med ganska hög fart och klev av, då kom Yvonne in i rummet. Hon ville testa samma sträcka, kul tänkte jag här får man glänsa och visa vilken stark och uthållig man hon har.
Inte bra, INTE bra. Hon kränkte mig, "ställde av" mig! Nådde toppen med 1 minut och 30 sekunder tillgodo på min tid...

Ytlig handling

Olivolja och grönt te i snygga förpackningar
Olivolja och iste, två inköp gjorda på grund av utseendet.
Det är typiskt mig att falla för produkter i snygga förpackningar. Jag fattar ju själv att det är helt fel att döma en bok efter dess omslag så att säga, men jag kan inte hjälpa det. Jag gillar fina saker och finns det valmöjligheter tar jag den som ser trevligast ut. Olivolja skulle jag faktiskt köpa och det finns en uppsjö olika sorter så jag tog den som såg mest spännande ut. Det drickfärdiga gröna teet däremot var absolut ingenting jag varken skulle eller egentligen ville ha - totalt korkat impulsköp, men visst är flaskan fin! Vin är också en sån sak som jag ofta väljer efter etiketten, det måste ju SE gott ut.
Ja, jag är kanske lite ytlig, men det är kul med snygga förpackningar och det känns lite lyxigt!
Nu ska jag svida om till träningskläder och göra mig beredd att ta över i källaren efter A.
Hej på ett tag,

Nästan just nu

A gör allt för att se oberörd ut...
Sitter i soffan och tittar på Andreas via vår Axiskamera. Han kör nu den runda jag nyss avklarat - känns skönt när man gjort sitt och kan luta sig tillbaka och titta på när andra sliter :)
Själv har jag slängt upp fötterna på bordet med en välförtjänt fredagsöl!
Ha en mysig fredagskväll allesammans

Efterlysning

Cykelsällskap sökes.
Andreas och jag cyklar i stort sett alltid tillsammans och det är verkligen jätteroligt. Det fungerar rätt så bra trots att han är ganska så mycket snabbare och starkare än jag. Ofta får han stanna och vänta in mig vid krönet på backen... Jag cyklar så klart också ensam ibland men det är inte så kul. Det är mycket lättare att ge järnet när man har nån att tävla lite mot eller bara nån som ropar "kom igen nu!!".
Jag efterlyser en tjej att träna tillsammans med, tycker att det skulle vara jättekul! Känner än så länge ingen tjej som cyklar mtb, men jag kanske har lyckats lura in i alla fall en på området. Får väl se hur det blir med det...
Här kommer jag, och Andreas står redan längst upp i backen och väntar redo med kameran...

Pasta Italiano

Paolo-
Andreas är där man oftast hittar honom nuförtiden - nere i källaren. Han cyklar en runda vi brukar köra ofta efter jobb när det är väder för att träna utomhus. När man ser banprofilen i datorn, fattar man varför man svär och svettas när man trampar uppför genom skogen. Där är några riktigt onda backar som ska genomlidas!
Medan A trampar på en trappa ner, förbereder jag och Paolo kvällsmaten. Fick denna kokbok i julklapp och nu är det dags för premiärtillagning. I kväll bjuder vi på Fettutchini med svamp & salsiccia i rött vin, låter inte så dumt va?
Redigerat kl. 19.30:

Har nu avnjutit måltiden, maten var var kanongod! Vad passat bättre än att låta två italienska kompisar bjuda på espresso efteråt?
Rocky och Silvia Rancilio
Rocky och Silvia gör sig beredda att leverera

Arrivederci gott folk!

Vårtecken på hjul

Stendöd

Pratade med min Pappa idag, han hade sett ett vårtecken.
En hel flock med MTB-cyklister kom åkande nere vid deras hus, det har varit riktigt fint väder och solen tittade fram ett tag. Det är livsfarligt, men man får lite vårkänslor. Även Yvonne kom hem med samma ord på läpparna. Hon hade tagit en bild på en liten krabat som förmodligen precis som vi låtit luras till att tro att våren är närmare än vad den är.
Detta är ju larvigt
I förmiddags skulle jag som jag lovat sticka ner i källaren och rulla Route 2 på cykeln. Detta gjorde jag, men ibland känns det som om alla vet exakt när jag inte vill bli störd. Jourtelefonen ringde två eller tre gånger under tiden. Finns det något mer irriterande när man försöker fokusera på en uppgift, enligt min mening är svaret NEJ!!
Nåja jag blev störd ett par gånger men kämpade på och klev av cykeln efter 39 ganska plågsamma minuter och 9 sekunder. Mina ben skulle faktiskt kunna göra om det en gång till idag, det var "flåset" som blev totalförstört av att tvingas tala i telefon med sisådär 180 i puls och andan i halsen.
Nu hör jag att Moccamastern gurglat klart och levererat sex goda koppar kaffe i kannan, så nu vet ni vad jag ska göra.
//Nilsson

Mot ljusare och snabbare tider

Snabbt går tiden och nu är det dags för julen att åka ut, det mesta av den iaf. Jag antar att man kommer att hitta ett och annat barr ända fram till midsommar. Ännu är det ett par månader kvar att sitta inne och kura med tända ljus medan vi väntar på att ljuset ska återkomma till våra breddgrader. Ser jättemycket fram emot den kommande våren som till stor del ska tillbringas i sadeln på min nya cykel! Ska bli roligt med en finare och lättare cykel och jag hoppas att slitet på trainer och Pernillas övningar ska ge resultat - jag kommer att vara snabb som en vessla!
Har ingen lämplig bild till detta blogginlägg, istället kommer här en bild på ett ännu oöppnat kexpaket:
Hur tänkte dom här...?

Fat Cat Sweden

Jag gör som alla tonårsbrudar, trots att jag är 30+, jag lägger ut ett klipp från youtube. Det här är sååå bra! Kanonlåt och coola hattar :) Får jag lov att presentera Andreas gode vän Ted Andersson och Jesper (tror jag att han heter) med "Got me a woman":

FredagsCykling och nya övningar

Peter Jones och jag gillar fula strumpor

Syrran och Jon kom över i eftermiddags för lite träningsinstruktioner och trainercykling. Pernilla sprang hit medans Jon valde att dra ur benen på vår Tacx, han är riktigt snabb. Cyklade en etapp som jag bara provade i början och åkte om mig med 20 sekunder. Måste åka den på söndag och se om jag har förbättrat mig sedan sist jag cyklade just den etappen...
Det är ju riktigt roligt när andra kommer förbi och kör, då får man en ny person att tävla emot. Att bara nöta mot sig själv är ju inte lika givande! Lovar att rapportera till dig hur det gick Jon. Du måste komma över och köra fler sträckor så att vi kan tävla vidare!!
Pernilla sprang som sagt förbi och gav oss lite nya styrkeövningar att bita i. Kan säga att det behövs, för det var sjukt jobbigt - igen!

Trettondagsträning

Har nu med gemensamma ansträngningar trampat från Sälen till Mora nere i källaren. Trots att vi var två och cyklade inomhus slog Darvell oss med ca. 3 minuter. Hur går det till? Vad är en sån kille gjord av? Imponerande.
Nu dags att fixa käk och sen en skön kväll i viloläge.
svettigt A svettigt Y
//Y&A

Måbra-dag

hungrig pippi
En liten hungrig och frusen vän
Så var man ledig en dag igen. Denna dag ska användas till att må bra -  fika, träna, slöa, mysa och gosa! Ska se till att småglarna har det bra också, ska slänga ut lite frön till dom. Om man får välja vad man ska återfödas som i sitt nästa liv så säger många fågel. En dag som denna förstår jag inte varför. Jag skulle hellre välja att bli innekatt hos någon med en kamin. Frågade min sambo och han svarade öronmanet... kommentarer överflödiga...
På återseende

Espressogodis

Kaffebönor
"CHIAROSCURO Chokladöverdragen kaffeböna är utmärkt som tilltugg till en god espresso."

Kan detta vara något? Kaffebönor med choklad. Låter lockande. Jag var på våra espressobönor för ett tag sen, de luktar ju så gott och de ser goda ut, men jag kan lugnt säga att de inte var någon hit att äta! Kanske dessa har rostats annorlunda eller nått, man bli sugen på att testa. Nån som smakat?

Dagens träning blev en timme på trainern. Kvällens underhållning blir CrimeNight.

Bollkänsla

Under nyårshelgen tittade Pernilla, Jon och Max förbi hos oss, Jon för att testa att cykla trainer och Pernilla för att plåga oss. Och Max för att han behövde chokela!
Det verkar som att Jon tyckte det var både jobbigt och kul med trainern, han såg i alla fall både svettig och glad ut när han var klar och sa "vi måste *pust* köpa *pust*!"
Vår PT, tillika Andreas syster, Pernilla visade oss några övningar med pilatesbollen. Galet jobbigt! Tre olika varianter har vi nu att jobba med ett tag, otroligt effektiva och faktiskt ganska kul! När vi jobbat in oss på dessa och har koll på det där med balansen, får vi se vad hon har i kikaren härnäst. Efter att bara har gjort några provomgångar har jag redan lite ont i magmusklerna... Kanon!
Nu kör vi!
//Y

Några bilder från året som gått

2010 blev till ett jättebra, roligt och aktivt år. Jag har på allvar fattat hur kul det faktiskt kan vara att träna och då framförallt att cykla! Här följer ett axplock av bilder från det gångna året:
skum typ... En av många turer i skogen Cykeltvätt
Börjar med en bild från förra vintern när det dök upp en baglady på vår gård, hm.. kan hon ha något med Snubben att göra? Det blev många härliga cykelturer i skogen och med det följer en del cyklevård.
Starten på CykelVasan Några suddiga cyklister... En cyklistartist
Körde till Sälen och cyklade vårt livs första tävling, träffade på tre glada cyklister samt lekte paparazzifotograf och fångade en cyklistartist på bild.
Emmy Thelberg kaffepaus i hamnen Tacx fortius
Var också iväg och tittade på när andra kämpade i olika tävlingar. Tog några mysiga cykelturer med kaffetermos i ryggan. Och inför vintern har vi införskaffat tortyrredskap att träna på inomhus.
Nu återstår att se vad år 2011 har att erbjuda!

01-01-2011

mich
Hej vänner, välkomna till år 2011!
Hoppas på ett bra år, med mycket cykling :) Har bestämt att vi ska köra några fler tävlingar i år. I övrigt har jag inga speciella nyårslöften. Ska bara försöka att göra mer av det jag tycker är roligt och inte hamna i det tråkiga ekorrhjulet.
Stack upp till Italienska vägen för att titta på utsikten igår. Man får ju passa på när det ligger is på sundet. Förmodligen är isen ihoppackad idag, åtminstone vad vi kan se hemmifrån, för det har blåst en del i natt.