Super Max

Sitter och lyssnar på musik från en av våra hårddiskar, jösses är ordet! Var hittade man allt förr? Helt makalöst vad det laddades ned tidigare, måste bara ge er ett smakprov på vad riktigt bra musik kan heta:
Låttitel och artist vittnar om en outgrundlig fantasi!!
Afton på er, eldningsförbud råder ju i hela Skåne som bekant.
Var hemma hos min syster, åt gott, drack gott och trevligt sällskap. Min kusin var på plats, syrrans kompis Malin Jon Pernilla Jag och Yvonne såklart. Vet inte varför men det känns alltid väldigt familjärt och det gillar jag, tycker inte om alltför "strama" fester med folk som tror att dom är förmer än andra...
Vi åt havskatt, en favorit för min del, den var perfekt tillagad med en risotto sparris mm. Efterrätten levererades av min kusin (för övrigt 1:a plats i viken-marathon 2010) mascarpone med lemoncurd creme fraise och passionsfrukt. Jag älskar mat helt enkelt, det låter nördigt men det kan vara så galet gött när det levereras på RÄTT sätt!
Nu tillbaka till eldningsförbudet, bönderna i våra krokar lyssnar inte på radio ej heller hänger dessa framför TV:n. Utsikten från vårat middagsbord bestod av en riktigt praktig brasa, den spred sig också allt eftersom tiden gick men den stannade iaf på ett och samma fält...
Satte på hardtoppen på Z idag, vet inte vad den allmänna uppfattningen är men själv tycker jag den är mycket snyggare med hatten på än med cabben uppfälld!

Valborgsmässoafton!

Hoppas alla får en trevlig kväll, vi ska nu åka till min syrra och fira.
Någon har redan firat klart och lär väl inte få ut så mycket mera av denna kväll. Det stannade precis en bil på vår uppfart, ut stack ett huvud och bakade en rejäl pizza.
Jag blir så j-vla förbaskad! Hur kan man bara göra sådär? Tog regnumret och ringde upp, det var mamman som svarade från solstolen. Kan bara säga att dom herrarna lär inte få det roligt när dom kommer hem...
Ha nu en riktigt trevlig afton, men stanna innan ni når enda till detta.
Det blir mycket roligare att vakna imorgon!
//Nilsson

Vill verkligen ut och lattja

Jag var ju som bekant ute och tränade igår, det var riktigt roligt. Det är absolut utan tvekan dom allra bästa träningsrundorna, när man har roligt alltså. Det var tokjobbigt men bra på alla sätt! Det gick fort, riktigt fort och jag pressade mig själv till det yttersta i nyfunna hårda motlut. Kom upp till krönen med blodsmak i munnen och yrsel med riktigt bra fart, men hela tiden med ett leende på läpparn. Idag var det tyvärr inte tal om det, var tvungen att vila benen och en massa annat att stå i...
Y har också vilodag idag och förmodligen även imorgon. Hon och Pernilla har planer på att springa den långa, 12 km rundan av Kullamannen på söndag. Har blivit mer löpning än cykling för hennes del den senaste tiden så hon ligger helt klart på efterkälken! Lite synd att hon missat några av de nya stigarna jag hittat, där är en del riktigt onda backar hon har att se fram emot nästa gång.

Happy Friday!

Morning på er, här har ju varit kanonfin sommarvärme ett tag, tyvärr verkar det som att det ska bli kallare och molnigare till helgen... Men det är inget hinder för att ha en riktigt Happy Friday!!

MTB och löpning på Berget

Idag har jag sprungit en riktigt jobbig runda tillsammans med Pernilla. Det var inte så himla långt men jesus vad brant och svår terräng det var på vissa partier. Det gjorde ju inte saken bättre att vi sprang lite vilse också... Men kul var det iallafall :) och otroligt vackert i skogen nu när bokarna börjat grönska.
Andreas tog en sväng med Cuben och vi träffade på honom på spåret. Det är han som står för dagens fotografering.
Pernilla & jag
A fick sig en tremilsrunda upp över berget och plockade några höjdmeter, sen ut över fälten och hem i det fina vädret. På väg upp till berget passade han på att kränka en landsvägscyklist på skickligt vis. Nu var det väl egentligen inte meningen, men A hade uppenbarligen mer tryck i benen.  Hoppas att han (lvgcyklisten) kan sova i natt!
Det var tomt på folk på berget, det enda mötet var den obligatoriska hästen. P och jag såg inte heller en endaste levande själ.
Andreas in action

Lata små rackare

Under hela vintern har de ratat vår talgboll och istället sprungit över till grannen och ätit hans, tydligen mycket godare, mat. Nu när våren är här och han har slutat lägga ut frön och annat fågelgodis, ja då kommer de små rackarna till oss. Nu duger det minsann!
Så klart lyckades jag inte få med någon pippi på bilden...

En helt vanlig onsdag

Nu har jag laddat med spaghetti och köttfärssås inför morgondagen. Har bokat in en joggingrunda tillsammans med Pernilla, så jag kände att det kunde vara behövligt med en pastauppladdning :) Är fortfarande lite stum i benen efter 12 km-turen i måndags... not good!
Det fina vädret håller i sig och idag har jag varit utomhus en hel del i jobb, gött! På vägen hem svängde jag in till Plantagen där den här killen bor:
Här testligger han trädgårdsmöblerna så de är ok att sälja.

Så som kissen gör ska även jag göra nu ett tag! Som sällskap har jag min gubbe och Olsson och.......
Mmm...marabou
Go' kväll!
//Y

Ny vecka efter en skön påsk

En bild från en av helgens cykelturer. Har precis trampat upp från Arilds hamn och siktar på skogen.
Så var man igång i vardagen igen efter påskledigheten. Hoppas att ni haft en lika skön och rolig påsk som vi! Man har hunnit med både många timmar i sadeln och även en hel del njutning i solstolen.
Idag har Andreas ägnat lite tid till att göra rent sin cykel efter gårdagens träning. Det var inte så mycket lera på den, men däremot jordigt damm överallt. Själv har jag kört ett varv med gräsklipparen, otroligt vad fort gräset växer!
Har tänkt att jag ska ta det lugnt med träningen i ett par dagar, mina ben känns ordentligt möra efter Kullabergsrundan jag tog igår. Dessutom blev det rätt så många mil cyklade i helgen så vila kan nog vara på sin plats.
Hej så länge :)

Kullamannen testrunda

Jädrar vad jag har kämpat idag! Stack upp på Berget för att testspringa Kullamannenbanan. Som jag tidigare berättat har jag bara sprungit 1 mil en enda gång i livet och Kullamannenloppet är 12 km så det blev riktigt tufft! Underbart vacker natur, men rätt så många backar. Lyckades springa fel efter Ona Mosse så jag kom på fel sida om Håkull men det slutade ändå på dryga 12 km.
Så här såg det ut:
Kullamannen Salomon Trail Tour höjdgraf
Totalt blev det 440 stigande höjdmeter, troligen blir det några fler om man springer rätt väg efter Ona Mosse.
Andreas tog hojen och utforskade några nya, roliga stigar, han samlade ihop ungefär 35 km.
Efter sportandet var det hög tid att packa in Max födelsedagspresent. Av oss fick han en supertuff springcykel med eldsflammor på.
Min snubbe har 44 i skor men kolla här! iPhone förvränger bilderna rätt bra :)

Påskdagen

Nu när fintysken vaknat ur sin vinterdvala var det dags för en ordentlig biltvätt. Måste säga att den har ett alldeles ypperligt format när den ska tvättas och vaxas! Ett jobb man gör med nöje en sån här solig och fin dag.
Har inte blivit något cyklat idag, vi tänkte att vi skulle unna oss en vilodag och det har varit jätteskönt. Vi har hunnit med att tvätta två bilar och fixat i ordning en grej till imorgon som jag inte kan avslöja nu eftersom det är en födelsedagspresent. Körde en liten runda med z3:an, så den blev dammig igen... Lite relax i solen har vi också klarat av.
Jag har iallafall fått lite klädsam röd färg i ansiktet. Till höger ett viktoptimerat benrangel som bränt flinten och nu söker skydd under en cykelkeps.
Hej så länge, kan tänkas vi hörs senare!

Fintysken

Vi var sena på det i år, men nu är den ute och rullar. Fintysken hade lite problemas att starta pga att ägarna slarvat med batteriet under vintern. Den var stendöd, lite konstgjord andning gjorde susen.
Vi har vilodag från cykling idag och vad det verkar så ska vi tvätta bil istället!

Fokus på fikat

Enslinjen from behind
Landborgen, riktigt fina stigar ovanför husen vid strandvägen i Helsingborg
Eftersom att vi "jobbade" så hårt på berget igår var det tänkt att lågintensivträna idag. Sagt och gjort idag blev det lite mer än 50 km i lugnt tempo utan några dramatiska höjdförändringar med några stopp för korvätning och givetvis fika. Jädrar vad det smakar gott i vårsolen, kändes som att alla i hela staden hade tagit sig ner till gröningen för att njuta av ett återigen helt stilla öresund!
Norra Hamnen Y Norra Hamnen A Landborgen pålsjö
Det är väl såhär man känns igen antar jag, koppen i näven. Pålsjö sista bilden.
Körde landborgen hemåt, fina stigar men det gick definitivt inte att blåsa på eftersom att stigarna var fulla med folk. Men vad gör det en dag som denna, och dessutom hade vi lovat oss att låta benen vila efter igår...
Förresten korvätning måste vara det ballaste ordet i detta inlägget, omöjligt att läsa rätt på första försöket och feltolkas lätt till något helt annat som vi definitivt inte gjort!
Ha en god afton gott folk

Försenad Happy Friday!

Happy Friday blev försenad, mycket på grund av väderförhållandena och rubbningen i rutinerna med ledighet och allt.

Kortfilm från dagen

Ja, vi har ju inte lagt upp några filmer tidigare från våra cykelturer. Tänkte börja med en förnedringssnutt :)
Här försöker jag stå stilla och släppa styret för att se lite cool ut inför kameran innan vi börjar cykla.
Gick ju riktigt bra!
Lovar att vi ska lägga ut längre filmer med lite mer cykling än denna.

Undrar om Kullamannen finns

Ett litet stopp på väg från hamnen Arild till Himmelstorp. Hittills lättcyklat, men brant. Ser ni vitsippan - Y står nästan på den...
Idag begav vi oss iväg 10:30 och vi var hemma vid 14:30. Det blev en ganska lång tur som sträckte över bonnalandet mot Arild. Sedan upp över berget mycket på nordsidan, naturen är häftig där. Nästan så att man kände "Kullamannens" ögon i nacken... Vi hade bestämt oss för att prova en stig som vi cyklat för två år sen i ösregn. Då var den väldigt lerig, men vi trodde att den skulle vara fin att cykla nu. Det var den inte - det var så lerigt och sankt att det bitvis inte gick att cykla - knappt att gå, lera upp till bromskivan!
Lagom när det började kurra i magen befann vi oss uppe vid fyren där det idag gick att avnjuta en galet god Hamburgare (precis vad en vrålhungrig MTB-cyklist behöver).
Y dricker kaffe A dricker snart kaffe
Väl uppäten måste man ju ha en kopp, vi valde att rulla ner i hamnen. Svepa och sedan upp igen och ta tag i motluten, 26% motlut + hamburgare = ajaj i magen...
Träffade en snubbe som kom joggandes på Berget idag. Han var där och rekade inför Kullamannen Salomon Trail Tour som går av stapeln den 21 maj. Ett löplopp som nog kan bli ganska tufft, trots att det inte är mer än 12 km, det går över stigar som vi känner till väl och vissa backar är rätt så onda. Finns en kortare variant på 6 km.
Så här såg vår tur ut idag:

Visa benen

Sitter och planerar dagens cykling. Tanken är att vi ska ta en ganska lång tur, jag har ju inte cyklat alls sen min 50metersrunda i tisdags... Hoppas att vi fått rätt på framväxeln så man slipper hålla på och kludda med det under färden.
Undrar om det finns någonstans att köpa käk en långfredag?
Idag blir det nog till att visa de bleka benen, tänkte ha kortbyxepremiär :)
På återseende med bilder och rapport från dagen!

Mycket att lära...

Afton på er, imorse när jag klev upp såg det ut såhär!
Idag har det varit absolut vindstilla och varmt, så gött att när jag kom hem tog jag ut hojen istället för att meka med den i källaren. Hur man än gör blir det aldrig så bra belysning som solen erbjuder...
Idag har jag tagit mig an att ställa in min dämpare (framgaffel), något jag inte har haft tid att bry mig om tidigar. Vilken skillnad det blev, en amatör har tydligen mycket att lära...
Nu ska jag släppa datorn och hjälpa mitt Y att laga mat.
Ha de så länge!

Glad Påsk!

Glad Påsk på er! Min man är just nu på väg till Blåkulla gatan (på riktigt!)

Vår livsstil??

Ett grannhus är till salu och jag kollade såklart upp det på hemnet. Där hittade jag denna intressanta information om oss och alla andra som bor i vårt område:
Utmärkande livsstil i detta bostadsområde
  • 33% är 50-64 år
  • 61% är gifta
  • 32% är par utan hemmaboende barn
  • 42% bor i 121-180 kvm
  • 24% är byggt 1971-1980
  • Intressen: Spara i aktiefonder; Värdepapper och värdepappersaffärer; Skattefrågor
  • Läsvanor: Morgontidningar; Ekonomi, affärer och aktier; Heminredning hus och trädgård
  • 85% bor i villa, rad-/kedjehus
  • 40% har eftergymnasiala studier
  • TV-tittande: Golf; Ekonomiprogram; Tennis
  • Vanligaste namn: Ulla; Curt
  • Konsumtion: Vin; Välgörenhet; Semesterresor i utomlands
  • Ort med liknande livsstil: Lomma; Vellinge; Trosa; Vaxholm; Kungsbacka
Var får de allt ifrån?! Låter som riktigt tradiga och märkvärdiga människor måste jag säga! Javisst, vi bor i villa och visst är det gott med ett glas vin och alla gillar väl semesterresor, men shit vad de som köper det där huset kommer att bli besvikna - vi är rätt så "laid back" här i krokarna :)
//Y (eller ska det vara Ulla..?)

Premiärtur :)

Som ni kan se på bilden ovan var det hög tid för premiärtur med gräsklipparen idag, makalöst vad det växer bara man vänder ryggen till. Det är ju bara 7 månader sedan vi klippte sist... Första gångerna på våren är det faktiskt rätt kul, men man får ju ligga i som en tok och det gör att det snabbt tappar sin charm och blir till ett tråkigt måste.
Andreas pillade lite med min cykel, det är ju alltid något som måste fixas. Vi var tvungna att fästa upp växelwiren bättre baktill.
Nu ska vi in och fixa käket denna lillelördag, hoppas det blir nå gott!!
Vi hörs lite senare

Morning!

Nu drar det ihop sig till påsk snart, ska bli skönt med lite ledigt. Många timmar på hojarna har vi lovat oss! Om jag tittar ut över havet ser det ut som att vi först ska ta oss an en del moln innan helgens finväder infinner sig...
Yvonnes växlar verkar förresten friska igen, bara mina kvar då!

Världens kortaste cykeltur

Nu är snart min lediga dag till ända. Har hunnit med en hel del, både sånt jag planerat och några små överraskningar...
Detta är vad jag åstadkommit:
  • putsat 5 av 10 fönster med Hilda som hjälpreda
  • kört en tvätt och som bonus en disk
  • köpt gräsfrö
  • rensat en halv rabatt
  • bytt en propp, ännu en bonusaktivitet
  • kört till tippen med trädgårdsavfall, bonus
  • köpt blommor och nalle till lilla Alice och druckit kaffe med hennes mamma Ulrica
  • blev inget kaffe ute i solen men väl lunch på trappan
  • ett snabbt besök på ICA för att handla kvällsmat
Några väl valda bilder från dagen:
tippen!
Ojdå, de har visst flyttat trädgårdsavfallsplatsen sen sist jag var här. Tur att det var skyltat, man vill ju inte köra vilse på tippen.
Lunchtime
Sen skulle jag ju ut och cykla... Jag drog på munderingen och trixade ut cykeln och stack iväg. 50 meter blev min tur ungefär. Framväxeln ville inte funka och kedjan hoppade av, jag la på den igen men det bara fortstatte att krångla så jag vände hem igen. Vid det här laget hade A kommit hem från jobb och vi började meka men vi fick inte rätt på det. Jag stack iväg till cykelhandlarn men han sa att han inte kunde hjälpa... hem igen och vi gav oss på problemet själva. Tror att vi lyckades tillslut för under sista provturen funkade det!
Nu ska jag slöa framför tv:n!
//Y

Vad gör man en ledig dag?

Ja, idag har jag tagit en semesterdag. Skönt med en dag att ta det lite lugnt och också hinna med en massa saker man inte hinner annars.
Jag har tänkt att jag ska:
  • städa upp lite i huset och köra igång en tvätt
  • putsa fönstren under dagen allteftersom solen flyttar sig
  • hänga upp nya gardiner i de nyputsade fönstren
  • fortsätta med att rensa i rabatterna
  • flytta bort ett gäng stora stenar som ligger i vägen
  • köra och köpa gräsfrö
  • så gräsfrö
  • kanske passar på att köpa några nya blommor att sätta i fönstren
  • hälsa på Ulrica och hälsa lilla Alice välkommen till världen
  • cykla en lång, lugn runda i skogen
  • ta en sväng in till stan för lite shopping och en fika
  • köra och storhandla för resten av veckan så man slipper det vanliga efterjobbetköandet
  • ta ut Olsson i koppel en stund
  • klippa Olssons och Hildas klor
  • göra klart det sista på mina garageritningarna så byggnadsnämnden blir nöjd, något jag skulle gjort för länge länge sen
  • brygga en termos kaffe och ta med en tidning ut i solen och njuta av min lediga dag
Japp, så ser min planering ut. Det gäller ju att sätta höga mål så man har något att sträva mot! Ska bara dricka mitt morgonkaffe och ta en dusch... sen sätter jag igång... Har faktiskt gått ut hårt redan och kört igång diskmaskinen (meh - det hade jag ju inte ens med på listan, typiskt... då kan jag inte bocka av nånting än)

Hoppas ni får en lika skön dag som jag =D

30 onda minuter

Idag blev det en helkass joggingtur för min del. Det var jättejobbigt och jag bestämde mig för att vända om efter bara 15 minuter... allt som allt blev det alltså 30 onda minuter löpning. Bättre att vila sig idag så att jag kan cykla desto bättre imorgon :) Har tagit ledigt från jobbet imorgon och det ska bli sååå skönt, sen är det jobb i två dagar och efter det fyra hela dagar med fint väder och många möjligheter till MTBing!
Missnöjd med dagens träning :(

Växelproblem

Det bor ett troll här inne någonstans!
Jag har alltid tyckt att jag är ganska teknisk och händig. Men varför ska detta då vara så svårt? Har brottats med problemet i någon vecka nu och det börjar gå mig på nerverna.
Det är på dom tre största klingorna jag får problem, kedjan väljer inte en klinga konsekvent utan hoppar lite emellan som den känner...
Har gjort allt enligt boken tycker jag, växelörat är rakt, vajrarna är inte gamla eller slitna. Även ändlägena är ställda enligt manualen och avståndet mellan klinga och växelförarens kjedjehjul är inte stort. Det bara måste vara något jag inte känner till / missat. Så om någon vet bättre tar jag mer än gärna emot en "vägvisare"!
Har idag finjusterat lite till och ska försöka hinna testa i en backe under veckan. Det är ju så j-vla retligt att missa dom där viktiga växlarna i vissa motlut. Förvisso får jag ju kasta i en högre växel och köra så det ryker istället och det gynnar väl benmusklerna i slutänden antar jag, men irriterande är det. Annars blir det till att uppsöka byns cykelmekare, men jag tycker att man borde reda ut det där på egen hand!?

Söndagens cykling

Cyklingen idag blev jättemysig. Vi testade några nya stigar på Berget, vissa var bra andra mindre bra. En hel del backar både uppför och nerför kom vi över. Vi kan nog få till ett par nya, fina träningsrundor med dessa stigar.
Jag fick lite problem med kedjan och vid ett tillfälle drog jag omkring på ett halvt träd som kilats fast i ramen. Men allt ordnade upp sig till det bästa och vi hade himla roligt :)
Hit upp är det riktigt roliga, gräsiga stigar. Här har vi varit tidigare och vimsat runt, men det är konstigt att man fortfarande kan hitta nya stigar efter att ha cyklat på Berget flera gånger i veckan i snart tre år.
Fikastopp Ona Mosse

Nu sitter man och känner sig skönt trött och cyklarna är tvättade och inplockade. De blev rätt så skitiga, Berget är inte helt torrt på sina ställen.
Är riktigt nöjd med dagen!

Uppladdning

Har börjat dagen med en rejäl frukost som uppladdning inför dagens cykling:
Första omgången...
Ingen frukost utan pannkakor!
Mätt & belåten
Andreas laddade så fruktansvärt så nu ligger han utsträckt på golvet och har paltkoma. Får nog vänta ett tag med att cyka...

Laster i livet

Japp, det gick jättebra på trainer idag! Känns riktigt kul att kunna öka på och köra hårdare - kanske att träningen ger resultat trots allt :)
Alla behöver vi någon last här i livet - jag har hittat cykling och:
Ja, du ser rätt - det är vitlöksklyftor, såna man köper i lösvikt. Herregud, jag är beroende! Godast är de tillsammans med ett glas rött. För de flesta kanske det låter som en mindre lyckad kombination, men för någon vars favoritfrukostmacka är en skiva rostebröd med leverpastej så är detta rena barnleken!

Började det redan här?

Jag syns här till höger med min rosa "MTB"

Ja man kan ju undra, var det såhär det började? Året var 1984 och vi hade "egentillverkade" cyklar som skulle kunna liknas vid någon slags början till MTB. Åtminstone användes dom på samma sätt, vi körde i skogen ovanför byn jag är uppväxt i. Jag minns speciellt en väldigt lerig och brant backe som man aldrig kom hem ren ifrån. Hur som helst hade vi riktigt roligt på dessa enkla cyklar. Kanske är det på grund av hojen i bilden ovan som jag idag 27 år senare tycker att cykla och skita ner mig är bland det roligaste som finns.
Hur började ni era cykelkarriärer?
Idag har jag bara rullat ur benen lugnt och försiktigt i fyrtio minuter. Y sitter och kör 4x4:or för fullt just nu, hon har lastat på fler watt idag.
Hoppas det går bra, det är alltid bra för självförtroendet när man blir bättre och kan öka trycket lite!

GPSspår

Så här såg min runda ut igår:
Klicka på bilden så ser ni lite bättre ;)

Nu har jag spenderat förmiddagen sittandes på ryggen i kökssoffan, kom på att jag kunde ju lagt ut GPS spåret i gårdagens RR. Jag gör det nu istället...
Idag definitivt vilodag för mig, imorgon ska jag på det igen. Då förhoppningsvis inte ensam, har absolut inget emot att cykla själv men det är alltid roligare när man är fler.
Hörs!

"It's just coffee"

just coffee
Det är bara kaffe - men ack så gott om morgonen. Och kanon före cykling, underbart "during" och ett måste efteråt!
(Tror banne mig jag ska börja jobba på reklambyrå!)

Dagens RR

Jag hade ju tagit en ledig dag idag, fullträff! Hade en lugn förmiddag sen drog jag iväg. Hade tänkt rulla ut i godan ro till Svedbergakulle och se om jag kanske träffade på vargen, den var siktad där senast.

Men säg när det senast blev som man tänkt sig...
Hela grusvägen ut dit hade man grävt upp pga något slags ledningsjobb, kämpade på bredvid ett tag innan jag gav upp. Detta gjorde att jag fick trampa lite omvägar när jag lade om rutten till Berget istället (ca 20km). Iofs ganska kul, körde förbi en massa gårdar på små asfaltvägar med hästar och andra figurer. Tur att där fanns lite att titta på eftersom att motvinden gjorde benen bra sura.
Tillsist hittade jag rätta grusvägarna upp på Berget. Väl där uppe blev det en fartfylld upplevelse, där fanns inte en själ så det var bara att ösa på. Jo förresten jag var SÅÅ nära att bli ett med en galopperande häst, svooshade runt en snäv kurva och där på en smal stig bara fanns den... Nåja det gick bra som sagt.
Varför ser man aldrig lutningen på bild, här 19%

Efteråt rullade jag ner till hamnen för den där koppen man måste ha, inte heller det blev som jag hade tänkt ut i förväg. Där var givetvis stängt!
Väl nere vid havet hade vinden lagt sig helt, vajert!
Skyndade hem istället för att mätta kaffetarmen och sjönk ner i en solstol med 43km i benen.
Nöjd!!
Fredag på er

Happy Friday!

Snacka om ett smittande skratt! Det finns ju mängder av klipp med "Captain Crazy", här är ett smakprov: - Detta får iaf mig på gott humör :) Happy Friday på er! //Y

Dags att öka

idag är det min tur att ha en slappodag, rullade bara ur benen en halvtimme när jag kom hem i en högst maklig takt efter gårdgens tempo. Y kör 4x4 intervaller just nu, var nere och kollade och det såg svettigt ut! Ibland blir soffan extra skön när andra tränar...
Har kastat in en ugnspannkaka i ugnen, ska ha de färdig tills Y är tränad och duschad.
Nu är hon visst klar!
//Nilsson
Ja, nu är jag klar. Gick lätt idag, lite för lätt. Borde nog ha ökat på watten något...

The Tidningsdude

Gratis tidning :)
Vill bara skicka ut ett Tack till vårt mystiska tidningsbud! Vi prenumererar inte på HD, men lite titt som tätt ligger den ändå i lådan, relativt ofta faktiskt. Synd bara att man inte hittar den förrän på kvällen eller nästa dag...

Till skogs med bil

Idag bär det av till örkelljunga i jobb, ska spendera eftermiddagen där. Varje gång jag åker dit får jag problem, jag önskar att jag hade tagit med hojen och kunde avsluta dagen med en "tvåhjuls-sväng" i skogarna där uppe. Borde verkligen göra det någon gång, där måste vara hur fint som helst. Ganska kuperat och massor med skogsstig/grusvägar etc.

En annan sak som lockar är att det inte blåser så mycket som det gör hemma hos oss. Hemma är det väldigt öppet innan man kommer upp på berget och så bor vi ju precis vid havet... Lovar att jag ska ta med Cuben nästa gång.

Omkörd och förnedrad

Här blir jag omkörd och förnedrad av Andreas i Tacx underbara virtuella värld (jag är gubben till vänster).
A kör ett pass på trainern. Han sa att han skulle ta det rätt lugnt, men det brukar oftast sluta med att han ändå tar i så ådrorna poppar ur huvudet på honom!
Han sitter i detta nu och ser ut så här:
Själv har jag en slappodag, ska masa mig ut i köket och laga till onsdagskycklingen nu.
Vi ses

Att vara ute i god tid

Detta var väl lite väl "tuskland", paxa plats till solstolen. Jo visst jag vet att många gör det, men detta är väl att ta i.

Solstol

Idag är träningsdag för mig, vad det blir kommer att styras av vad klockan är när man kliver över tröskeln där hemma. En sak som är säker är att det kommer att ske under tak denna blöta dag!

Nya prylar

Beställde en del cykelprylar igår och som vanligt fanns inte allt hemma så det blir till att vänta... Tur att det inte var några saker vi har akut behov av. Ny sadelstolpe och styrstam till Andreas, han jobbar på sin sittställning, några nya däck och ett multiverktyg till mig.
Ser lite fuktigt ut därute...
Nu ska vi sticka iväg och jobba av en onsdag!
Ha de

Imorse gick det undan!

Cykelpendla - ja, det kan ju vara kanon, men inte direkt hemvägen idag med spöregn och motvind, skönt att man inte har så långt iaf :) Imorse gick det undan! Tog sikte på alla cyklister jag såg framför mig och cyklade ikapp och om dom - haha!
Igår kväll tog jag en sväng med jogginskorna. Det kändes lite segt, så det blev bara 7 km. Jag var lite rädd att jag skulle vakna med ont i halsen igen, men det verkar ha klarat sig. Nu väntar jag på MTBcykling till slutet av veckan då det ser ut att bli fint väder. Vågar inte ge mig ut i regnet och svettas nu när jag lyckats kurera bort förkylningen jag hade tidigare.
På jobbfronten är det lite nytt på gång... Kul med förändringar, samtidigt lite förvirrat. Får se vart det leder. Var på mässa idag och plockade lite gratisgrejor :)
Jag och
Olsson verkar ju måttligt förtjust att man är hemma

Cykelpendla till jobbet

Är grymt avundsjuk på alla er som kan cykla till arbetet, det är ju en guldchans till "gratisträning". Dessutom är det ju en riktigt bra start på dagen och en toppenchans att stressa ner när man ska hem.

Själv har jag inte den möjligheten, för det första har jag 2,5 mil dit. För det andra finns inga möjligheter att ta en dusch när jag kommer fram och för det tredje så behöver jag hela tiden bilen i mitt jobb.

Speciellt avis blir man vid denna årstiden, att få hoppa upp på hojen i morgonluften och bara ösa på...
Själv sitter man i bilköer och deppar, jag som inte ens gillar att köra bil. Inte av någon speciell anledning, jag tycker bara att det är det tråkigaste som finns.

Y cyklar självklart, hon har bara 2,5 km. Nästan lite kort väg men hellre det!

Nä nu ska jag BILA iväg, vi hörs!

Var är vargen

Idag har det varit lite av en sensation i våra trakter, en varg! Siktad på flera ställen i området bla annat på djursjukhusets område och på orådet vid Sankta Maria. Hörde en kille på radion som hade hållit på med reparation av en port. Han hade sett den och undrade varför hundens ägare inte syntes till, den hade "nafsat" lite i hans byxben. Reportern på P4 frågade om han inte var rädd, svaret blev: Hade jag vetat att det var en varg... Killen hade hört det först lite senare!

Själv har har jag inte haft en särskilt dramatisk dag, hemma från jobb gav jag mig på att redigera helgens MTB-tur i iMovie. Har aldrig använt programmet tidigare och då går det ju inte direkt smidigt, får väl öva lite innan det blir något bra.
Y har kört ett löparpass efter arbetet och själv har jag haft mig en vilodag.
Kullaberg
Det blev ju ingen film, men en bild fixar jag lätt!

Mustang x2 - sådan far, sådan dotter

Idag fick det bli Mustangen till jobbet!

Min Mustang   Nån annans Mustang...
Ja den till vänster alltså... Den med fyra hjul och motor stod och glänste i solen när vi cyklade förbi stationen i Mölle igår. Jäkligt snygga bilar måste jag säga. Egentligen är jag inte mycket för "amerikanare", men eftersom jag har en bilgalen far och jag därmed har växt upp med en röd Ford Mustang från -67, så kan jag inte annat än gilla den. Pappas ögonsten (bilen - inte jag...) var den första bil jag körde när jag började övningsköra, runt runt runt på en stor och tom parkering, det är första och enda gången jag har fått sitta bakom ratten i den bilen...

Jag kan ju inte vara sämre än min far så en Mustang har jag i min ägo, förvisso inte lika häftig som hans :)

Till skogs!

Äntligen fick vi en tur på berget! Jätteskönt väder, speciellt i skogen där det var stilla och termometern i gps:en visade 17 grader. Det var förvånansvärt lite folk på stigarna idag, vilket var bra för då behöver man inte bromsa in och väja så ofta :)
Funkar det?
"Är den igång nu?" Ja, tydligen!
Lite ovant att bläddra i kameramenyn var det, den är monterad uppochned när den ska filma bakåt pga sadelstolpens lutning. Det gick ju, och det är ju bara en vanesak... Har snabbkollat på filmen och den blev riktigt bra. Förstår inte att det inte blir en "skakfilm", 30-40 km/h på skogsstig det hoppar och skakar så att man själv har svårt att se ibland men filmen blev riktigt stabil och bra! Ska försöka lägga upp någon filmsnutt här snart, kanske kan vara kul att se!?
Fick till en rätt så bra vinkel på kameran, men på de flesta bilder var jag ganska så långt ifrån.
"Hur stänger man av den?"

Kaffe i hamnen Kaffe i hamnen
Årets första kaffe i hamnen! Den första av måååånga :)
Cykeltvätt :)
Hål i slangen på flera ställen, tvättade liksom inte bara hojen...

Cykeldamm

Dammig Cube
Illa, illa - dammet börjar lägga sig på Cuben, den har stått stilla alldeles för länge. Satsar på att cykla efter lunch idag, nu ska jag ut och fortsätta där jag slutade igår - bland kirskål och maskrosblad i rabatterna...

Dagen i bilder

Andreas micklade på GoProkameran på sadelstolpen, men tyvärr blev det inget cyklat idag så vi fick inte testat den nya kameravinkeln...
... istället hamnade jag på alla fyra i det gröna. Vi har en hel del att ta itu med i trädgården, fattar inte att det kan vara lika mycket vartenda år!
Vi var ute hela dan och vid tre smakade det gott med en java och dammsugare. Termosmuggen hade inte behövts - det var ju varmt som i en masugn (kanske liten överdrift...)
Några klickbara bilder: Kaffe med nästan uppäten kaka, Charlies Chaplin's snygga, bleka ben och vår lilla basilika/tomat/pelargon-odling.
Helt fantastiskt underbart att få sol på en skrämmande blek hud.
Titta inte för länge - kan skada era ögon!
Joförresten, Andreas mamma kom förbi och visade upp sin nya bil, en Audi A1 - riktigt fin bil!

GoPro tillbehör

Var tidigare i veckan och köpte ett par tillbehör till min GoPro, fästen för styre och sadelstolpe. Har sett några filmer som är filmade på det viset och det verkar bli riktigt schyssta filmer.

Tror det kan bli bra att filma bakåt, man ser ju ansikten istället för bara en massa ryggtavlor på medcyklisterna...
Billiga var dom defenitivt inte, 299.- för några plastbitar!
Nu ska jag sticka ner och meka dit dom och sedan blir det till att ut och testa!
Inte mycket man får för pengarna!

Sponsring

Brassade iväg till Lund en sväng för att träna på att akta oss för att köra över cyklande studenter och för ett besök på Cykelcity. Fritz, du hade rätt -  studentcyklarna hade sina egna regler!

Vi parkerade bilen och klev rakt ut i en nordvästlig kuling - jäklar vad det blåste! Det gick knappt att ta sig över vägen och in i butiken.

På Cykelcity hade dom inte så mycket av det vi ville ha, men jag köpte iaf en tröja, åsså blev vi sponsrade med ett par vattenflaskor :)Tack Cykelcity! Andreas köpte sig en sadel till hans andracykel, Nishikin. Hade tänkt prova skor också men de hade inte min storlek. Synd, för sånt är så svårt att köpa på nätet, man vill gärna prova storlek innan man köper. Dessutom gillar jag bättre att handla i en "riktig" butik.

25 tecken på att du börjar bli gammal:

1. Dina växter hemma håller sig vid liv, och ingen av dem går att röka.

2. Att ha sex i en 80-säng är helt uteslutet.

3. Du har mer mat än öl i kylen.

4. Klockan 6:00 är det dags gå upp. Förr var det dags att  lägga sig vid
samma tidpunkt.

5. Du hör din favoritsång i hissen.

6. Du tittar på vädret på TV.

7. Dina vänner gifter och skiljer sig, istället  för 'gängar' och'dumpar'.

8. Du går från tre månader ledigt om året till fem veckor.

9. Jeans och t-shirt är inte längre att 'klä sig fint'.

10. Det är DU som ringer polisen, när de där &%@# grannungarna inte

sänker volymen på stereon.

11. Äldre familjemedlemmar drar sig inte längre för att dra snuskiga skämt
i din närhet.

12. Du vet precis när ICA stänger, men inte McDonalds.

13. Din bilförsäkring blir billigare, men amorteringen blir högre.

14. Du matar hunden med av experter rekommenderad föda, istället för
gårdagens pizzarester.

15. Du får ont i ryggen av att sova på soffan.

16. Du tar tupplurar på dagen.

17. Middag och bio är hela dejten, istället för bara början på en.

18. En 150-grammare med pommes klockan 3 på morgonen vänder upp

och ner på din mage, istället för att lugna den.

19. Du går till apoteket för att köpa Ibuprofen och magsyredämpande,
istället för kondomer och graviditetstest.

20. En 40-kronorsflaska med vin är inte längre 'grymt bra'.

21. Du äter riktig frukost vid frukostdags.

22. 'Fan, jag kan inte dricka på samma sätt som jag gjorde förr...' ersätts
av 'Jag kommer aldrig mer dricka så mycket!'

23. 90 % av tiden du spenderar framför datorn är faktiskt arbetsrelaterat.

24. Du dricker ett par öl innan du går till baren, för att spara pengar.

25. Du gratulerar dina vänner när du får höra att de väntar barn, istället
för att utbrista 'Åfan! Vad har du nu gjort?!?'

Och som bonus...

26. Du går igenom hela listan och försöker desperat hitta en punkt som på
ett eller annat sätt inte stämmer in på dig.

Ha en riktigt Happy Friday allesammans!

Det bara rullar på

I morgon är det redan fredag, dagarna bara flyger fram. Vanligtvis är det inget jag tycker om, men efter en ovanligt stökig vecka på arbetet måste jag säga att det ska bli skönt med helg. Kanske allra mest för att det vankas fint väder och det i sin tur hemma hos oss betyder: UT OCH CYKLA!

Det verkade ju som att det inte var någon fara att lägga lite belastning på kroppen igår, så jag satsar på skogen under lör-sön.
En av många favoritstigar på berget,
här ska det köras så att det ryker i helgen!

Vi har hittills haft en ganska brun-grå ton på naturen men det börjar ändras tycker jag, idag var gräset faktiskt lite grönare. Nu ska ingen låta sig luras av bilden ovan, den är från sensommaren förra året och det är väl att hoppas lite för mycket...

Tempohjälm & kulmage

Det skrivs lite varstans om cyklister i trafiken och hur bilister beter sig mot cyklister. Själv både cyklar jag och kör bil. Nu kör jag ju mtb och inte landsväg så jag har inte råkat ut för några sura miner från bilförare. Däremot har jag själv tittat ilsket på cyklister ibland.
Är man på väg hem från jobb vid halv fem tiden och är allmänt trött och bara vill hem är det inte jättekul att hamna bakom två herrar 55+, med tempohjälm och kulmage, i färgglada kläder.  "Cyklisterna" ifråga cyklade i bredd på en smal väg med mycket trafik, där rullade de fram i max 25 km/h och hade inga som helst tankar på att dom kanske var en liten aning ivägen. Kön bakom bara växte och växte, grrr...
(nåja, de hade faktiskt inte tempohjälm, men jag tyckte det lät roligare...)
Alan Harper - the cyclist

Ha en fortstatt go dag!

Verkar lovande

Ja, det ser ju onekligen rätt så lovande ut inför helgen, 10-15 grader och övervägande soligt - JIIHAA, cykelbrännavarning!!
Hittills har denna vecka inte varit någon höjdare direkt, båda är vi krassliga och ute blåser det och är helgrått. Iofs är det ganska skönt att det är trist väder, då känns det helt ok att ligga på sofflocket och inte göra nånting! Men grafen ovan ger ju en fingervisning om vilken fritidssyssla men kan få njuta av till helgen! Andreas har iallafall gett sig på att träna lite försiktigt idag, men jag håller mig ifrån det ett tag till. Förhoppningsvis kan det bli cykling UTE i helgen!! :)
//Y
Tillbaka, soffpotatisen är "uppäten"
Det kändes riktigt gött!
Nu körde jag ju inte så att färgen flagnade på cykeln direkt, men pulsen följde min prestation och bäst av allt var att mina lungor inte sa ifrån och liksom bara satte sig ner på trottoaren för att vägra mig att köra vidare...
Detta innebär att jag försiktigt kan börja "mata på" igen, ska skynda långsamt har jag lovat mig!

Nu tänker jag försöka

Som rubriken antyder, så tänker jag åtminstone försöka träna idag. Utan pretentioner såklart!!
Frågan är som jag nämnde tidigare om det är så bra, men det skiter jag i. Nu kör jag igång om det så blir till att bära mig upp ur källaren när jag är klar.
Det blir alltså källarcykling, vågar inte ge mig ut. Det är blåsigt, fuktigt och regnigt ute...
Förresten, på jobb såg jag en leverans som kommer göra någon väldigt glad idag. Utanför en dörr i korridoren stod en stor kartong med trycket SCOTT över hela sidan. Vet inte vem den lycklige är men han blev nog lycklig när han kom tillbaka efter lunchen! Måste försöka ta reda på vem denna hemliga cyklist i byggnaden är, har sett spår som cykelhjälm, cykelskor etc på hatthyllan tidigare...
Håll tummarna nu sticker jag ner i källarn gott folk.

Uppgraderat

Nu har jag inte hunnit cyklat så jättemycket på min nya Cube, men än så länge känns den som ett kanonbra köp! I stort sett alla komponenter är utbytta och uppgraderade från standardutförandet. Jag kunde ju inte hitta någon cykel med bra utrustning och så pass liten ram som denna cykel har, så det fick bli en av Cubes dammodeller. Den hade rätt ramstrl men inte så kuliga komponenter.
TCM har verkligen fått till en finfin hoj:
  • Hjulen är bytta till Roval Control AL (original Sunringlé Ryde xmb)
  • De har plockat av de "ergonomiskt" formade handtagen och satt på Cube Race Grip, lock-on foamhandtag
  • Byte Sadel till Specialized Ruby Expert
  • Byte Däck till Maxxis Aspen 2,25 (original Schwalbe Rocket Ron 2,1)
  • Byte till SRAM X.9 (2011) bakväxel, X.0 framvxl, reglage X.9 (original Shimano Deore xt bakvxl i övrigt slx även reglage)
  • Vevparti med dubbelklinga och X.0 vevar i kolfiber
  • Byte till kolfibersadelstolpe 3T, samt 3T styrstam och styre
  • XTRpedaler
Och vips så blev cykeln 1,3 kg lättare än standardutförandet :)

Kuren snart slut..?

Nu är snart min medicinkur slut, men är jag frisk nog att börja röra mig så sakta igen?
Själv tycker jag inte det tyvärr, men man kan ju börja köra på lite försiktigt kanske. Detta är alltid mitt problem, jag ger 100 % och det mycket för att jag tycker att det är det roligaste som finns.
Men att det skulle vara så bra eller effektiv träning tror jag inte, så från och med nu ska jag lära mig att ta det lite lugnare emellan åt!

Sånhär huvudbonad blir alla snygga i eller hur

Nilsson

Nere för räkning

Nu har jag gått och dragit på mig den obligatoriska vårförkylningen, den som alltid kommer när det börjar bli lite varmare ute och som man har så svårt att bli av med... Jag sprang en mil på lätta steg i torsdags och tyckte att allt kändes på topp, dagen efter vaknade jag med halsont och nu har jag blivit riktigt kass, fy för Sören!

Dags att boka

Så här fint bodde vi i Lindvallen förra året när vi körde CykelVasan. Då körde vi upp till Sälen på torsdag och hem på söndag. Det var helt ok, men det kändes som lite kort tid att vara där. I år kanske vi väljer att åka dit redan på söndagen veckan innan. Då hinner vi cykla lite i skogarna runtomkring :) Det är nog hög tid att boka boende nu eftersom CykelVasan är fulltecknat.

Italienskt tema

Ja, här kommer då veckans matbloggbilder... det är ju trots allt en väldigt stor del av livet - mat alltså!
Paolopasta
Synd för er att det inte finns luktdator - det som puttrar i grytan doftar ljuvligt och kaffebönor är inte heller helt fel.
Ikväll smaskar vi i oss ytterligare en Paolopasta och efter det ska vi testa nya kaffebönor. Köpte en burk med Illybönor, får se hur det smakar och om creman blir fin.
Kollade som tidigare nämnt "Flandern Runt" - jäklar va rafflande det var!!! Riktigt spännande! Vacchi gav verkligen krydda till sändningen, han var ju helt till sig, blev nog lika utmattad som cyklisterna innan det hela var över!
//Y

Varför så få åskådare - cykel är ju stort

Perfekt söndagssysselsättning: slänga sig i soffan och slökolla "Ronde Van Vlaanderen". Undrar om Cancellara tar det i år igen? Läste på siten alltomcykel att 14 svenska tjejer ska vara med - kul med så många!
Det här med cykling är ju relativt nytt för oss båda, men vi har blivit riktigt bitna och tycker att det är kul både att utföra själva och att titta på. När man ser tvsändningar och livestream från tävlingar i andra delar av världen är det oftast ganska mycket publik och liv och rörelse. Här på hemmaplan däremot... heldött, knappt några människor alls förutom de tävlande. Iofs kanske en XC-tävling inte är så roligt att titta på då cyklisterna ganska snabbt försvinner in i skogen för att inte dyka upp igen förrän de kommer i mål, men CX är ju lite mer publikvänligt. Men samma där - inte en människa i sikte. Det borde vara lite mer "happening" kring tävlingarna, om inte öltält så kanske iallafall en korvgubbe eller två! Någon lokal cyklehandlare skulle kunna smälla upp ett "partytält" med lite bra erbjudanden, vad vet jag. Lite mer kringarrangemang borde man ha.
Bockstensturen 2010
Vid Bockstensturen var det faktiskt en del folk och tittade på starten

Inte en cyklist i sikte

Idag har det varit riktigt vårväder, varmt stilla och soligt.
Det brukar krylla av cyklister i våra krokar oavsett väder, men inte idag. Vi har faktiskt inte sett en enda och man undrar ju förståss om vi missat något. Om inte jag är helt felinformerad går väl RONDE VAN VLAANDEREN först imorgon...
Det borde väl vara något i den stilen som kan hålla en hängiven pedalog från att ge sig ut?
Annars kan man ju göra en annan kvalificerad gissning att ena hälften nu befinner sig på vårträning på Mallorca och den andra på knä i sina trädgårdar. Det är ju så mycket som ska hinnas med just vid denna tiden på året. Vi var också ute i trädgården och såg över våra odlingar.
Här gror rabarberpaj för fullt och opiumodlingen har kommit igång...
Förresten, vad tycks om den nya "Headern" på bloggen? Var ju verkligen tvungen att byta ut den snöklädda toppen.

Olssons taktik

Hungrig Olsson
Olsson är satt på diet, vilket han inte är helt nöjd med... Veterinären har ordinerat low fat-foder och i betydligt mindre portioner än vad Olsson tycker är lagom. Nu sitter han och försöker psyka oss till mer mat. Och ni som tror att det är lätt att ignorera en katt - glöm det!! En katt som menar allvar kan driva vem som helst till vansinne.

MTB till toppen

Eftersom att jag tråkade er med ett av mina andra intressen tidigare idag får jag ju väga upp så att säga.

Tyvärr är jag inte i närheten av att vara så kurrant som jag skulle önska, därför fick det bli en kort snabb sväng innan solen drar ner under havsytan från oss sett...
Kvällen bjöd på alldeles stilla väder, en väldigt lätt mountainbike och en härlig utsikt från en av topparna på turen.
Jag har inte vägt in min hoj ordentligt ännu, lovar att det ska göras! Förmodligen är den inte alls så lätt som den känns, tror man lurar sig själv lite med det där ibland...
Fredag på er

Här går det undan

Just nu går tiden riktigt fort, läste i tidningen att snart börjar kryssningsfartygen anlända till Köpenhamn och Helsingborg. Tyvärr känns det som att deras tidtabell går lite före vädergudarnas just nu!

Det är i alla fall riktigt roligt, ofta blir det trångt i sundet när flera av dessa stora bjässar till plåtholkar avgår och ankommer Öresund, vallandes runt stressade turister i tusental som ska hinna se så mycket som det bara går på kortast möjliga tid...

Grand Princess utanför Helsingborg
Såhär kan det se ut utanför inloppet i Helsingborg, konserthuset i förgrunden

Grand PrincessSilver Wind
Grand Princess för dragg utanför HBG och Silver Wind vid kaj.

Happy Friday!

Så var det dags för fredag igen. Ser fram emot en helg med lite varmare väder.
Förresten, här har ni honom - the Invisible Man. Jag hittade honom aldrig... A fick visa mig. Lycka till!