Cykling bland tångflugor och taggbuskar

Vilken kanonavslutning på denna helgen! En jättegod måltid och efter det espresso med chokladtryffel, kan det bli bättre? Lite vardagslyx är aldrig fel.
Började dagen med en sväng på hojjarna. Cyklade via Andreas föräldrar och åt oss mätta på tångflugor längs med havet. De var överallt, i ögonen, munnen, håret och på kläderna - riktigt äckligt! Trampade vidare ut till Solgården för en kaffekontroll hos Pernilla, Jon och Max. Där var det som vanligt full aktivitet, Max hjälpte pappa Jon att pumpa några cykeldäck och passade även på att pumpa en Halloweenpumpa!
På vägen hem tog vi stranden nedanför golfbanorna, snabbcyklad stig i sand omgärdad av taggiga nyponbuskar. Lite klurig cykling i och med den lösa sanden och trilla vill man inte göra med tanke på alla taggarna.
Väl hemma sjönk vi ner i soffan och tittade ut på en riktig Lützendimma.
Nu får det bli filmkväll med ostbågar och marabouchoklad!

Spontanmöblering

Okej, vad gör man när man är för krasslig för att cykla?
Yvonne var ju, som hon berättade tidigare, ute och trampade ur benen, har själv bara mått trist idag (igen). Tänker inte mala på om det...
Fick iaf riktigt dåligt samvete när hon var ute och tränade, tänkte att jag måste bara hitta på något. Började med att fixa till i rummet där vi brukar träna inomhus, sånt där drar alltid med sig mer. Flytta en byrå till exempel öhh, för tung att bara lyfta, ta ur alla lådor och lasta runt, flytta en dator (1001 sladdar och damm i mängder). Jag kämpade på rätt bra och till slut hade jag även möblerat om hela TV-rummet i rena tristessen! Satte mig ner och tittade med nöjd blick åt höger, kolla bara.
Undrar hur länge den får stå kvar där hahaha.
//Nilsson

Tur och retur genom skogen

Scott vilar i höstlöven
Som jag skrev igår hade jag tänkt testa roddmaskinen idag, men det var alldeles för härligt väder för att hålla sig inomhus. Fick bli en vända med cykeln istället. Körde Italienska vägen upp och ner och genom skogen tur & retur. Det hela blev en runda på 27 km och jag var skönt trött och som vanligt smått euforisk när jag kom hem - det är så jäkla kul att cykla!! Dessutom är det ju fantastiskt vackert i skogen nu, man njuter av varje sekund. Är verkligen glad att jag börjat med denna motionsform, synd bara att man inte kommit på det tidigare...

Hundred push ups

Tog en kort och snabb joggingtur på platt mark längs med havet idag. Eftersom jag fick så ont i ena knäet sist tänkte jag att det skulle vara bättre att skippa nerförsbackar och det gick galant, inga känningar haha! Väl hemma gjorde jag ett pass med armhävningar. Snappade upp, från Happy, en länk till hundredpushups.com, så nu ska jag minsann jobba upp lite armstyrka :) Tack Happy! Hundra armhävningar ska väl inte vara så svårt?!
Äntligen har vi fått hem roddmaskinen vi lånat av Pernilla, ska ta och se vad den går för imorgon har jag planerat. Eller kanske snarare vad jag går för! Hoppas iallafall att det är en träningsform jag kommer att trivas med för jag tror att det ger rätt så bra och allsidig träning.
Råder er alla att skaffa en internetradio från Maximum, snygg, minimalistisk, och trådlös. Då kan ni också fredagsdigga till Radio Dubai 92!
//Y

På jakt efter nya stigar

Mysig skogsväg
Det finns hundratals sådana här skogsvägar med mängder av fina små stigar som sticker av åt olika håll i området kring Perstorp / Örkelljunga. Andreas är ofta där uppe och kör bil i jobbet och han håller ideligen på att köra av vägen när han spanar efter stigar som kan vara roliga att cykla. Hemma blir det självklart så att man kör samma stigar om och om igen, så vi är på jakt efter andra platser att utforska. I detta område borde det lätt gå att skrapa ihop rundor på 5-6 mil i kul kuperad terräng. Någon som brukar cykla där och har lokalkännedom? Hör gärna av dig!
Nåja, finns gott om tid att reka nya stigar, man har ju hela vintern på sig. Så länge är det väl bara att gömma sig bakom halsduken :)
//Y
Här har ni mig höstutrustad

Man ska ju inte klaga på vädret

Men det gör jag, fy fasiken!
Det regnar och blåser, dessutom ser man ju ingen ände på spektaklet såhär års... Nu hinner man inte längre ut och rulla cykeln efter jobb. Det blir bara mörkt, alldeles för tidigt.
Har idag ägnat tid åt att rengöra det sista på Cuben, kassetten extra bökigt att komma åt all smuts jag samlat där.
Det borde inte bli lika jobbigt att hålla rent kedja och klingor nu med rätt smörjning. Det jag använt innan har varit helt fel, visst har det smort men också sugit åt sig smuts och grus. Nu är kedjan mycket "torrare" och förmodligen lättare att bara spola av smutsen. Tänker verkligen rengöra regelbundet i fortsättningen!
Jag har ju tyvärr en till, min Nishiki! Det lär ju bli en riktig mardröm då den är ordentligt välanvänd och jag har inte rengjort kedjan sedan CykelVasan!!
Cykelvasan 2010

Löprunda efter jobb

Halsade en kopp kaffe, svidade om och brassade iväg för ett löppass i skogen. Blev till 48 minuters pina, kom inte in i rätt flås och lyckades kliva snett på en sten gömd band löven - höll på att dra på ändan. Linkade fram några steg men det repade sig som tur var rätt snabbt. Efter ca 40 minuter fick jag, som alla riktiga idrottsmän brukar säga, "känningar" i höger knä. Blev värre och värre, tillslut fick jag känna mig besegrad och gå den sista sträckan till bilen.. Det hann bli nära på nattsvart innan jag var tillbaka till bilen. Väl hemma känns det iallafall skönt att ha varit ute och jobbat bort gårdagens pizza. Nu har jag att se fram emot de där mackorna vi så smidigt undvek igår :)
Kolla bilden jag tog på vägen hem - rena skräckfilmen huuu!
//Y
Försöker mig på att ta en actionbild på mig själv när jag springer

Måndagspizza

Försöker lysa upp tillvaron med några värmeljus medan A hämtar maten
Idag när vi kom hem från jobb, innan det var mörkt, kunde man se svarta, tunga moln ut över havet. Det dröjde inte länge förrän det började vräka ner. Hade egentligen tänkt att bara ta några mackor till kvällsmat idag, men när ovädret kom kände vi att det behövdes nått annat för att mysa till det. Det fick bli var sin pizza!
Ångrar det INTE, pizzerian måste ha en ny bagare - den var otroligt god. Och till detta drack vi ett utsökt glas 0,5% mjölk från Skånemejerier :D
Jag hugger in ordentligt på den delikata pizzan!

Megafrukost, tupplur & topptur

kossa
En av våra kompisar längs vägen, alltid på plats
Började dagen storstilat.
Lyxade direkt på morgonen med en frukost värdig en monark. Frallor, ost, flera marmelader, kokt ägg, äggochbacon, pannkakor sylt grädde, croissant, te, kaffe och juice ja, you name it. Japp jag vet, det låter inte klokt men vad gott det var.
Nu är det ju så att vi hade inte allt detta hemma så vi åkte till Elite Hotel Marina Plaza inne vid kajkanten i Helsingborg. Dom hade allt detta redan framdukat när vi kom så det var bara att hugga in...
Mätta och belåtna stack vi hem, tog en timme på locket och sedan var man på banan igen.
Eftermiddagen bjöd på perfekt cykelväder och det blev nästa två timmar i sadeln. Riktigt skitig runda och hala löv i varenda kurva = toppenkul drygt 600 höjdmeter om man räknar både upp och nedstigning.
Låter kanske konstigt när man cyklar MTB men vi såg en säl också!
//Y&A
Sälen Nishiki

Mountainbikecyklandets baksida...

Nu är jag ordentligt smutsig och Cuben ren, coolt va! Man lägger en hel timme på att flytta smuts från ett ställe till ett annat.
Som tidigare nämnt fick vi igår några proffstips om hur vi ska rengöra och underhålla cykelkedjorna. Har tagit itu med detta idag och jag måste säga att resultatet blev kanonbra! Cykelstöden vi köpte behövde kortas av en aning för att passa. Efter att det var gjort blev också dom riktigt bra, bara att "släppa" cykeln rakt ner i stödet och vips så stod den. Skönt att kunna ställa hojarna på ett enkelt och säkert sätt istället för att pussla och trixa i 10 minuter bara för att höra ett brak när man vänder ryggen till...
Några bilder från dagen "kladdande".

Afton

Nu känns det riktigt bra, kväll och ledig imorgon. Det regnar ute och inga måsten på horisonten.
Har ätit gott och njutit av ett gott vin.
Imorgon blir det en långfrukost och sedan beror det på vädret vad som kommer att ske. Förmodligen kommer frukosten bara övergå på ett sådär mysigt sätt i en förmiddagsfika. Därefter TRÄNING, det måste tränas. Att komma ur rutinen är livsfarligt då blir man sittandes. Detta gäller i alla fall min pojkvän, han är expert på att tappa tråden och bara luta sig tillbaka.
// Y säger Nattinatti

Upprätthålla fysiken

Yvonne dansar med Hilda
Dans är ju ett sätt att hålla igång :)

Har tidigare skrivit om vår jakt på roddmaskin inför vinterns träning. Det visade sin att Andreas syster har en sådan ståendes till ingen nytta. Tänkte att vi skulle ta och hämta hem den i helgen så vi kan testa och se om det är något för oss. Tror att det kan vara ett riktigt bra redskap för att bli en bättre cyklist. Den tränar ju både ben och överkropp plus kondition. Sen har vi även en crosstrainer sedan tidigare. Kan nog bli bra med dessa två maskiner för då kan vi träna båda samtidigt och man blir inte lika uttråkad om man kan variera sig. Måste se till att upprätthålla fysiken under den kommande perioden och försöka att skaffa lite starkare muskler. Allt för att kunna matcha min nya hoj :)
Ska passa på att hugga ved i helgen också, om vädret tillåter. Det är så jäkla skönt och hemtrevligt att ha en liten eld brinnande i stugan.
Happy Friday!

CUBEN är frisk igen!

Så nu känner jag mig lugn igen!
Kunde inte riktigt sova inatt, var lite orolig att cykelmekaren skulle komma med dåliga nyheter om att det var mycket värre än vad jag trott.
Efter att ha ombesiktigat vår ena bil (gick igenom) stack vi till cykelhandlaren för att hämta hojen.
Nervös blick

Goda nyheter, inget hade pajat. Växelörat var riktat och fungerar bra så länge, men han tyckte att jag skulle köpa ett nytt och ha det gamla i reserv. För den som inte vet var växelörat sitter så är det den röda delen precis ovanför bakväxeln på bilderna. Den ska ju som sagt ge vika istället för växeln.
Som ni ser på bilderna, SPIKRAK!! Som även syns har jag en riktigt skitig kedja. Har alltid kämpat med de där, provat olika metoder med olika dåligt resultat. Kom i ett riktigt trevligt snack med cykelhandlarn, han gillade hojen och visade även upp sin egen TREK 8500 som han hade hottat rejält. Riktigt fin, och riktigt ren kedja.
Jag kände att nu var det dags att hosta fram någonting smart som skulle få honom att avslöja dom där riktigt bra tipsen. Det behövdes bara ett "vilken ren kedja du har". Då kom allt fram, alla riktiga cykelmekanikers dolda hemligheter...
Köpte på oss lite kemikalier så att man kan få hyfs på våra kedjor och drev. Innan vi gick därifrån fick vi med oss två jättebra stöd att ställa cyklarna iockså. Klockerts!!
Mycket bra spenderad fredags eftermiddag enligt vårt tycke, billigt blev det också.

Önskelista

Kom hem och hittade Andreas i full färd med att torka blod från bokhyllan, han hade så klar klantat sig och lyckats paja både cykel och sig själv! Och dessutom försökte han skylla ifrån sig på katten! :)
Snart är det dags för mig att bliva ett år äldre och eftersom jag är ganska så nyfrälst cyklist så finns det ju en del man önskar sig. Har redan beställt ny cykel och den borde nog dyka upp rätt så nära min födelsedag!
Temperaturen utomhus blir inte direkt högre nu, så ska jag kunna cykla med min nya Cube måste jag ha lite varmare kläder och skor. Har tittat på Shimano's GoreTex vinterskor, men vår cykelhandlare tyckte att man ändå behövde skoöverdrag för de blev för kallt... kanske är de inte ett bra köp? Varma handskar vore också önskvärt. Finns inget värre än att frysa om händer och fötter.
Nu blir det Robinson på tv, så man kan drömma sig bort till sol och vidsträckta sandstränder. Sitter själv vid brasan och lyssnar till regnet som piskar rutorna - det är ju faktiskt rätt så mysigt, när man inte behöver gå ut
Blondin vid kamin :)
Dagens utlovade färgbild :)

Nilssons helt vanliga tur

När jag drattade hem från jobb idag tänkte jag passa på att rengöra min cykel grundligt. Började med att ta det värsta med en fuktigt trasa på ramen, där efter gick jag på gaffeln. För att komma åt ordentligt tog jag givetvis av framhjulet. Fixade med det och sedan rengjorde jag noga även fälgen osv.

När jag stod där som bäst med hjulet i ena handen och en trasa i den andra kom en katt nyfiket och börjar mickla med den upp och ned vända cykeln. Eftersom att framhjulet var avmonterat blir den ganska instabil (hade korkat nog ställt den på styret och sadeln, ajabaja).
Katten fick omkull cykeln, följd 1: två fina jack i golvet, följd 2: cykeln finns nu hos den lokala duktiga cykelmekanikern.
Varför, jo eftersom jag lämnat bakhjulet på drog den i golvet ganska hårt och lyckades böja växelörat. Dumt nog har jag inga i reserv utan får nu rikta om det som sitter på så länge. Fattar inte hur det kunde böja sig ca 5 grader av det, men det var ju tur på ett sätt. Det är ju det man har ett växelöra till, att ge vika alltså så att inget dyrare pajar!
Jag lärde mig iaf en läxa. Skaffa ett ordentligt mekställ, och tro inte att katter alltid är så himla smidiga.
Tyken katt
Brottslingen!
Även blodvite uppstod i tumultet när jag fick känna på något jag redan visste. Bromsskivor har jäkligt vassa kanter!

Äntligen hemma

Nu tog den äntligen slut, arbetsdagen alltså.
Hade en hemsk cykeltur hem från jobb. Kom inte iväg förrän efter kl.19, packade in väskan i en plastkasse och gav mig ut i beckmörker, spöregn och motvind. Dåligt med luft i bakdäcket och ingen belysning på cykeln gjorde det ju inte mer angenämt. Trodde aldrig att jag skulle komma hem... Men tillslut så skymtade jag vår lilla stuga och nu blir till att bädda ner sig i soffan och ha myskväll... (lillelördag).
//Y
Dagens toner går i en härlig gråskala, imorgon blir det färgbild :)

Igår var det Tisdag = Crime Night

Hur räddar man en gråmulen alldaglig tisdag när man kommer hem från jobb?
Enkelt, Crime Night på TV 4 Fakta! Egentligen låter detta fruktansvärt tråkigt, och det är det ju faktiskt också. Men något ska man ju fastna i, eller hur! Det är ju sanslöst vad snabbt man inser hur normal man är när man ser dessa program... Eller är det så att man i själva verket är / börjar bli sjuk i huvet som ser fram emot myskväll med makabra faktaprogram om ond bråd död??
Försöker se läskig ut!
För övrigt fick Y precis veta att hennes CUBE är under tillverkning nere i Deutschland. Kul tycker hon, själv ser jag fram emot det samtidigt som mitt självförtroende som jag nu byggt upp på en 3 kilo lättare cykel sjunker som en sten!

Cyclocross verkar skitkul!

Nu i oktober drar CX säsongen igång, egentligen vet jag inte så mycket om det men det verkar riktigt roligt!
Yvonne är jättesugen på att börja, men ställer sig lite frågande då det ser ut vara väldigt få som pysslar med detta i skåne. Som vanligt speciellt tjejer. Varför kan man ju fråga sig eftersom den formen av cykling borde vara lika lätt att anordna här som i Dalarna tex...
Tycker själv att det verkar vara intressant. Det ser ut att gå riktigt fort och man gillar ju att "trixa".
Yvonne skulle gärna vilja prova på, men vi känner inte en kotte som kör CX. Dessutom kommer ju problemet med en cykel som passar någorlunda storleksmässigt om hon ska låna för att prova.
FOCUS Cyclocross
Kanske en sån här

Bilder från gårdagen

min goding
Min snygging!
Idag är vädret helt tvärtemot vad det var igår = helkass. Därför har jag inget soligt och vackert att bjuda på från denna dag, slänger istället in några bilder vi fått från Andreas föräldrar som de tog på oss igår.
Bild 1. Spontanfika :)
Bild 2. På Italienska går det snabbt utför!
Bild 3. Lutningsgrad 13 % Svårt att hålla hastighetsbegränsningen på 30 km/h

Vilken härlig Söndag!

Skulle cykla en sväng tillsammans med Jon idag, hade tänkt att bara finrulla lugnt och stilla längs vattnet för att möta upp Pernilla som lovat leverera kaffe på Italienska vägen någonstans.
Så blev det ju naturligtvis inte...
Jon cyklade dom 7 kilometrarna till oss, förmodligen i tron att det skulle bli en kort runda i lugnt tempo. Som vanligt när man får ut cykeln och på med alla kläder så flyger djävulen i en trots att vi egentligen mår aningen "tjyvtjockt".
Tror inte att han tyckte det var fel ändå. Det är ju trots allt mycket roligare att cykla en mountainbike i skogen än längs en av världens rakaste cykelvägar...
Detta var Jons första riktiga test av hans nya skitsnygga CUBE, han var mycket nöjd förutom lite växelproblem. Som alltid börjar ju sådant jävlas när det är som brantast, så även för honom!
Vädret var perfekt torr kall luft, stilla och solsken. Tyvärr betydde också det att det var massor med folk, hundar och hästar på stigarna.
Fikapause
När vi väl kom upp dit vi skulle, väntade en härlig fika med Pernilla, Max och föräldrarna och en utsikt som inte går av för hackor (som vanligt).
Väl hemma har jag nu bäddat ner Yvonne hostandes med en kopp te under en filt, så nu har hon veckan på sig att bli frisk.

Ännu en Dansk på Berget

Ovanför Trollhålet

Någon gång tidigt på våren brukar det börja.
Idag var nog en av dom sista...
Akutbil, ambulans och brandbilar kör skytteltrafik med folk som tagit sig vatten över huvudet. Ibland är det så svårtillgängligt att det inte ens går att ta sig till den nödställde med bandvagn. Då blir det att komma sjövägen!
Berget lockar varje år till sig allt för oerfarna "klättrare" med för stort självförtroende och / eller tron på så kallade gamla meriter... Till största andel brukar det röra sig om danskar som övermodigt tror sig kunna ta sig till Nimis i Flipp Flopps efter en tids regn eller klättrare som tar sig an GubbaMalen och leden Lynet (8+) som i många år haft ryktet om sig att vara svårast på hela berget.
Själv har vi förirrat oss ett par gånger, vilket slutat med att vi har fått "klättra" runt med en MTB på axeln över klipporna på västra delen. En annan gång var det runt -10 grader och djup snö, vi vandrade uppe vid Håkull någonstans och solen hann gå ner innan vi hittade tillbaks till bilen.
Mesig som man är räcker det i alla fall för mig för att förstå att Berget är ingen lekplats!

Garmin Edge 500

För ca 2 månader sedan köpte jag mig en ny cykeldator med GPS. Den har varit kanonbra, visar allt man behöver och mycket mer än så.
Lätt att spara banor man vill köra igen och den gör det möjligt att träna mot sig själv på rundor man cyklat tidigare!
Alla data blir också tillgängliga i datorn med grafer och kartor.
Man kan även "spela upp" sina prestationer i Google Earth. Jag har inte riktigt haft tid att sätta mig in i allt, men tog en stund i morse och gick in på nätet, där kan man se spår som andra cyklat på samma sätt. Över hela världen eller bara i sitt eget närområde för att skaffa nya ideer....
Riktig motiverande liten manick, den får betyget 6 av 7 summits av mig!!
Garmin Edge

Fredagkväll

Ahh.... börjar känna mig något friskare, hostar och har ont i halsen fortfarande så jag behåller halsduken på. A lagar mat och jag sitter och läser boken som Andreas syster så gärna vill ha :)
Tråkigt att man lyckats ta ledigt en dag när man blev sjuk och inte orkat göra så mycket. Blev en lunch på stan och en snabb shoppingsväng, sen hem och ner under filten i soffan igen. A stack, som nedan nämnt, ut med hojjen. Jag vill också ut å träna!! Men men nu ska jag bara njuta av att bli uppassad resten av kvällen :D
Guten abend

Vår lediga dag

Vaknade imorse av att Hilda och Olsson som vanligt startade sin cirkus vid fem tiden.
Vi hade ju tagit ledigt idag och tänkte sova ut, hahaha... Nåja, det blev en långfrukost med tillhörande eldning. Sedan hände ingenting, det är just det som är poängen med lediga dagar. Att göra ingenting håller dock inte länge så lösningen blev därför gräsklippning (nödvändigt ont).
Yvonne verkar känna sig lite bättre idag, hon pratar där emot inte med den riktigt söta lena rösten ännu= träna ensam.
Stack ut och visste inte riktigt vart jag skulle. Det kändes ganska kallt, så något längre var det inte tal om.

CUBE vid foten av berget

Trampade ut mot hamnen nedanför berget för att få en pulshöjare på italienska vägen. Kom upp till vaktstugan och åkte in i skogen, lade mig i ganska högt tempo men märkte att ögonen bara rann. Kollade temperaturen och fattade varför. Det var ju kallt som fasen och inga brillor hade jag med.

Körde lite nya avstickare idag, stigar jag sett när vi åker våra vanliga spår. Har länge sneglat på dom... Tokfint, varför har vi inte svängt av där tidigare? Så småningom kom jag ut vid Kockenhus och fick den goa backen nerför!! Dagens rull landade på en medelfart på strax under 25 km/h, 214 höjdmeter och ynka 2 mil i benen, men skönt var det.

När jag kom hem möttes jag av en något piggare Yvonne. Hon var på väg ut för att få lite frisk luft, frågan är om hon fejkar för att slippa träna? Kolla dagens outfitbild jag knäppte på henne i trädgården, såg VÄLDIGT sjuk ut eller hur.

Bilderna är klickbara, ta gärna en titt!

Dagens outfit A Dagens outfit Y

Bild 1. Snabbt av med alla lager

Bild 2. Sjukling?

Bild 3. Medelpuls 167, tror jag sätter mig ner en stund...

Pratade som hastigast med en lycklig man alldeles nyss. Han satt i bilen med en sprojlans ny CUBE som last, han röker ju inte men någon last måste man ju ha :D  !

Ska åka förbi imorgon och titta på det tyska "Wunderverket".

Dritt-förkyld!

sjukling
Blek och röd om nosen

Fick gå hem från jobbet efter halva dagen. Har legat på soffan under en filt och halvslumrat sen dess. Satte på radion när jag kom hem - på för hög volym - pallar inte gå upp och skruva ner. Istället ligger jag här och lyssnar på skvalandet o malandet...  Radio Båstad av någon anledning..! Varför är all musik som spelas på radio så jäkla gnällig och skrikig och monoton nu för tiden? Allt låter ju likadant. Kanske är det jag som börjar bli gammal? Kan inte sänka volymen från soffan eftersom det inte är någon fjärrkontroll till radion:
SAILOR RADIO
S.P RADIO >>SAILOR<<

Världens bästa köksradio, utan att vara en köksradio :) Är egentligen en radiopejl från ett fartyg, har kanonmottagning!
Hela förmiddagen var vi ute i skogen med jobb, det var rätt så kallt och jag har fortfarande på mig underställ. Börjar bli aningen varmt under filten vid det här laget!! Jag som tänkte kurera mig med en nice, hot cup och tea, får nog svida om först annars gör det nog mer skada än nytta.
VILL BLI FRISK! Här är soligt och fint ute, jag & A har tagit ledigt i morgon. Tänkte unna oss lite vardagslyx, ta ledigt en vanlig fredag utan att ha något speciellt planerat, bara ta det lungt och ha mysigt. Så lagom kul när man mår skit.
Har fått några tips på huskurer från damerna på jobb, får väl se om de hjälper för så här kan det inte fortsätta!
Snart kommer A hem. Skönt, då kan man få bli lite ompysslad :)
Over and out!

God Morgon

Morgonkaffe
Ska egentligen cykla till jobb idag, eftersom jag behöver cykeln i arbetet. Men jag tror jag skippar det för jag känner mig inte riktigt kurant. Får se hur jag löser det på jobbet sen bara...  Nu blir det en snabb och stark kopp kaffe så man kwicknar till :D
Wow, nu har gruvarbetarna börjat komma upp till ytan efter 68 dygn som instängda. Hoppas ingen fastnar i röret på väg upp!!

Bra hjulval

Access GTC
Dessa hjul kommer sitta på min nya Cube när den är klar.
Läste cykeltidningen KADENS test av Specialized Roval Control AL och det lät super! De verkar vara mycket hjul för pengarna. Det enda minuspoäng de kunde hitta var att de inte kom på något negativt.
Har inte bestämt något om pedaler än. Cyklar nu med Shimanos PD-M520 och de är väl ganska bra men lerat igen några gånger för mig, mycket irriterande under tävling! Har hört att Eggbeaters sliter ut skosulor - stämmer det? Sedan finns det ju XTR pedaler, men vet inte varför dom skulle vara bättre än mina nuvarande. Kanske lite bättre lerrensning? Väldigt dyra gram att spara in i alla fall.
Har hört att övriga Cube kolfibercyklar kommer till Sverige v.42, förhoppningsvis gör min också det. Vore kul att hinna cykla innan det blir Sibirisk vinter!

Lyckligt lottad

vårt berg :)
Vy över Öresund och vårt fina berg

Måndag morgon, sitter med en kopp kaffe i handen och en spinnande katt i knät och tittar ut över Öresund. Några lastfartyg syns i horisonten på ett i övrigt stilla vatten. Nu kommer nog inte fler av de där gigantiska nöjespalatsen till kryssningsbåtar i år, den säsongen är över. Får nöja oss med att titta på Oslofärjan när den kommer förbi morgon och kväll.
Kikar lite norrut och ser vårt lilla "cykelparadis", berget. Känner mig lyckligt lottad som hamnat på denna vackra plats.
Har lite sovmorgon idag, inte helt fel att börja veckan så här. A har redan stuckit iväg till jobbet och nu är det nog dags för mig att pysa.

Söndagsträning

Idag var inte min dag, enligt Yvonne var det inte hennes heller. Trots det placerade hon sig med kraft före mig på italienska vägen...
Vid klockan tre hade dimman släppt helt, havet låg stilla och det såg för bra ut för att bara strunta i att träna. Vi gav oss av. Jag tog min andra mountainbike en aluminiumcykel av den lite tyngre sorten. Inget fel på den, en XT utrustad Nishiki som jag är väldigt nöjd med. Den är viktmässigt i samma tunga klass som Yvonnes Scott, dock har den en riktigt usel gaffel...
Jag fick mig nog ett stukat självförtroende när jag lämnade min kolfiberCube hemma. Sista tiden har ju Y fått jobba på med sin vanliga cykel i väntan på nyförvärvet och jag har invaggats i en falsk trygghet att jag nog är rätt bra.
Säger bara väckarklocka!!
Berget var av någon konstig anledning fullt av folk idag. Det bjuder tyvärr på många inbromsningar då stigarna ibland är smala. Även uppe vid fyren var det full aktivitet
Det enda som var bra idag var vädret, jag frös och fötterna domnade. Men som alltid är man glad som marmelad att man pinnade på.
God afton

10/10/10 kl.10:10

Idag är det den 10 okt 2010, låter som ett magiskt datum. Dimman ligger tjock och det är helt stilla, känns lite trolskt... men vad vi vet hände inget speciellt kl 10:10.
Arkivbild

Ser fram emot en runda på sadeln. Tar nog med en termos kaffe och en extra tröja så vi kan stanna och ta en kopp någonstans utan att frysa. Ska göra ett nytt försök att ta med Jon, får väl se hur långt vi kommer denna gång :)

Alla killar byts ut...

Kan detta vara sant...? Är det verkligen så bra?

Mountainbike - mer än bara träning

Dagens träning blev till en grym naturupplevelse, Cube och Scott verkade också trivas när väl Italienska vägen var avklarad.
Cube och Scott

Ett glädjande besked: Har kommit så långt att vi bestämt att det här med roddmaskin får bli en något dyrare affär än vad som finns ute i butikerna. De vi provade kändes lite väl cheapy, det gnekade och knirkade i sitsen redan i affären. Hur blir det när man ska ta i som en tok (vilket inte gjordes i butiken)? Nu återstår "bara" att bestämma vilket märke på maskin vi ska välja... så slutvelat är det definitivt INTE!

Nu till rubriken på detta inlägg.

Technivorm Clubline Moccamaster tog, som alltid, ut en riktigt fin arom ur Lindvall's TriColOre. Efter en stunds njutning utbrast Y: det här förebygger träningsvärk. A, som redan sjunkit djupt ner i soffan, studsar upp med orden: vi måste pedalera!!
Sagtochgjort. På med hela munderingen, som så här års börja bli några lager, och ut med cyklarna och iväg till Berget!

Det gav en dryg timmes rock'n roll på våta löv i hög fart, inte en människa i sikte. Efter det grusvägen hemåt. Kålle & Ada snurrade på bra mot oss i vinden och väl hemma återstod bara cykeltvätt och fredagsöl!
//Y & A

Fredag - igen...!

Veckan har formligen swooschat förbi! Precis som mina cykelpendlingar denna vecka (åtminstone på ena hållet..) Slutar jobbet kl 13 idag - gött!

I helgen ska vi finkamma marknaden på roddmaskiner, för att slutligen bestämma oss för en av dem - förhoppningsvis. Två veligare människor får man leta efter, risken är stor att det slutar med att vi helt enkelt struntar i att köpa någon överhuvudtaget. Fortsättning följer...
Nu kallar Olsson och Hilda på min uppmärksamhet, frukostdags!

Snubben

Det hände något helt konstigt idag.
Satt och drack en underbart god kopp efter jobb, det knackade en glad melodi på dörren.
Yvonne slog en blick ut genom fönstret. Hon sa bara "det står en snubbe där. Sedan gick hon och öppnade, då helt enkelt bara kom Snubben in. Helt fantastiskt trevlig och han hette Anders och hade ett stort garage och extremt krulligt hår.
Han undrade om den fina bilen som står parkerad inne på vår tomt var våran?
BMW Z3
Om vi ville ha den hos honom över vintern så var det helt ok!
Samtalet bara spårade ur och gled in på välgörenhet i Columbia och missnöjet bland svenska folket att skänkta pengar till stor del hamnar hos redan välbergade personer, för att avslutas någonstans i båtbranschen.
Tiden bara gick... på 30 min lyckades han dessutom berömma vår tapet i hallen vid två tillfällen!
Om tillräckligt många önskningar att få se våran halltapet kommer in, lovar vi att lägga upp en bild på den samma.
Snubben kom förövrigt cyklande på en gammal tioväxlad 80 talare med uppochner-vänt "bockastyre".

Cykelbyxor och Punkarunda

Jaha nu är det riktigt mörkt ute och man känner en förkylning komma krypande. Körde hem från jobb idag med en kanonfin huvudvärk och snyggt simmiga ögon...

I söndags drog jag på mig hela munderingen för en runda med min systers man, vi tänkte ta en sväng upp bland stigarna på berget. Han har inte cyklat där så mycket och vi tyckte båda att det skulle roligt.
Så var det också, i ca 5 km. Han punkade ut sig!! Han hade lånat syrrans Scott och på denna för övrigt mycket fina cykel befann sig två "slicks" eftersom hon cyklat mestadels asfalt en tid. En förmodligen helt ensam spik tog död på vårat äventyr på ett väldigt snabbt sätt, blev som två fågelholkar och trodde inte det var sant. Vi var ju inte ens framme vid skogsbrynet.
Kadens
Hämtade upp senaste numret av cykeltidningen KADENS påväg hem idag. Detta är alltid en höjdpunkt i månaden, ännu bättre blev det när jag bläddrat mig till sidan 10.
Har haft två bilder i min dator där man jämför polska landslagets röda cykelbrallor med ett gäng som har svarta. Mungiporna stack i höjden när jag förstod att en halvsida var skriven om just detta på ett mycket komiskt sätt.
Mer säger jag inte, men tack Kadens för den!

Blickar tillbaka på Cykelvasan

Wengelin - Lindgren - Engen inför Cykelvasan 2010
Proffsen rullar ur efter kändisstafetten

Sorterade i vårt fotoalbum och fick tillbaka lite av den goa stämning som infann sig under en rolig och intensiv vecka i Sälen.
Slänger in några bilder från dagen innan Cykelvasan, när Eurosport anordnade proffs/kändisstaffet. Överst en bild på våra svenska stoltheter: Matthias Wengelin, Emil Lindgren, Alexandra Engen.
Team Kalas Martin Stenmarck Alexandra Engen och Katerina Janouch
Bild 1: Team Kalas lattjar
Bild 2: Martin Stenmarck klappar takten
Bild 3: Katerina Janouch får för första gången höra talas om spd-skor?

Funderingar...

Det har varit lite svårt att hitta en fin och välutrustad cykel i min ramstorlek, har funnit denna med en bra race-geometri (samma som Cube's herrcyklar). Det behövs dock en del justeringar för att bl.a. få ner vikten.
Har som sagt fått TCM's förslag på komponenter till min nya cykel, efter en någorlunda vettig budget :)
Så här ser det ut:
Cykeln är en Cube Access WLS GTC
  • Byte hjul till Roval Control AL
  • Handtag typ Cube Race Grip, lock-on foamhandtag
  • Byte Sadel till Specialized Ruby Expert
  • Byte Däck till Maxxis Aspen, något lättare däck än orginal med bra rull och grepp utom i toklera (bra grepp även på blöta stenhällar)
  • Byte till SRAM X.9 (2011) bakväxel, framvxl, reglage och vevparti
  • Byte till lättare sadelstolpe.
  • dubbelklinga
Tar gärna emot åsikter och tips. Är själv inget proffs, men man kan ju bli ;) Kommentera gärna!

Höst

Förmodligen är det så att det inte går att blunda för det längre. Hösten är här och det finns ingen återvändo, det är bara att försöka acceptera även om det görs motvilligt.

Stressen att hinna med allt i vardagen börjar bli kännbar om man som vi dessutom vill hinna gränsla vår mountainbikes för 1-2 timmars träning innan mörkret faller. Ännu ett tecken på att vintern närmar sig är att vi startade värmen i huset igår. Eldat i kaminen har vi redan gjort ett antal gånger men, nu går även elementen varma.

Vi måste få till ett bra träningsprogram som fungerar under vintern. Snart är det ju beckmörkt när man kommer hem och då är det inte tal om att ge sig upp på Berget. Kondition är ju givet, men vi känner att styrketräning är nödvändigt för att bli bättre under nästa mountainbikesäsong. Problemet för oss är egentligen att göra det hela roligt och få in rutinen, annars är det lätt att sätta sig på ryggen i soffan när man kommer hem från arbetet. Motivationen är det inget fel på, har studerat allt för många proffs i sommar för att tro att man är bra, hahaha...

Nåja, denna veckan var det ju inget fel på vädret och det bjöds på ett par kanonfina pass med bra tider. Vädret till helgen ser ju också riktigt lovande ut, bara sol. Då blir det ut och ”bomba” i backarna.

Pratade precis med Jon, han har nu beställt sig en CUBE Reaction GTC SL. Riktigt fin cykel måste jag säga! Där finns en hel del fina uppdateringar sedan 2010 års modell, bla är det ju 10 delat bak. Ska bli spännande, kommer väl att bli omåkt av både Jon och Yvonne. Hon har ju satsat på bara två klingor fram, något jag inte tror hon kommer ångra. Cykeln blir lättare, kortare kedja och framför allt mindre växlande på framklingorna vilket ju def betyder mycket.

Men men det sitter i benen också inte bara i utrustningen. Att ha en hög smärttröskel och ett lass med envishet innanför hjälmen är ett bra vapen i uppförsbackar. Hoppas jag...